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As Europe accelerates its efforts to secure the supply of critical raw materials vital for clean energy technologies, including batteries, ensuring diverse supply chains will be key. Several initiatives such as Strategic Partnerships, Clean Trade & Investment Partnerships, Global Gateway and ReSource EU are looking to build resilient supply chains, but concrete outcomes are lacking. Looking at current progress, the EU is failing to catch up with overseas investments. Since 2020, China has invested over USD15 billion in key battery metals projects globally. In contrast, EU companies have invested only USD1.7 billion, all of it in Argentina. Despite all these mineral initiatives, questions remain: how will the EU bring sufficient funding to these projects efficiently, and how can it ensure that supported mineral projects meet the highest environmental and social standards? To find out, T&E commissioned a study (briefing here) examining the role of European Export Credit Agencies (ECAs); an important player in de-risking. The study explores EU ECAs’ involvement in the extractive sector and dives into existing standards and gaps.
Strong investment in energy infrastructure drove a 2.2% rise in energy jobs last year, nearly double the rate of employment growth for the wider global economy, according to a new IEA report, which highlights the dynamic trends across the sector as well as bottlenecks for skilled labour in key areas. The World Energy Employment 2025 report finds that global energy sector employment reached 76 million people worldwide in 2024, up more than 5 million from 2019. The sector has contributed 2.4% of all net jobs created across the global economy over the past five years. The power sector is leading the way on job creation, accounting for three-quarters of recent employment growth, and is now the largest employer in energy, overtaking fuel supply. Solar PV is a key driver of growth, complemented by rapid expansions in hiring in nuclear power, grids and storage. Increasing electrification of other sectors of the economy is also reshaping employment trends, with jobs in EV manufacturing and batteries surging by nearly 800 000 in 2024.
El informe " Scale or Fail: A Trade Strategy for Europe’s Clean Industry", elaborado por la consultora Cleantech for Europe, analiza las políticas industriales, comerciales y de competencia existentes en Europa para la industria de Tecnologías limpias ("Clean industry"), analiza casos prácticos en los sectores de la energía solar, los electrolizadores, las baterías y los vehículos eléctricos, y propone una nueva estrategia para reforzar la competitividad de la fabricación de tecnologías limpias en Europa, en base a reestructurar su arquitectura de políticas en torno a tres imperativos estratégicos: reconocer la realidad, acelerar la acción e integrar estratégicamente. Europa se enfrenta actualmente a importantes desafíos para escalar la fabricación de tecnologías limpias estratégicas debido a la falta de una política industrial clara, consistente y adaptable, al uso insuficiente de su capital público y privado, la pérdida de conocimientos tecnológicos y mano de obra cualificada, y la desigualdad de reglas del juego respecto a la importación de tecnologías. Esto se produce a medida que otros actores globales, en particular China, están expandiendo sus bases industriales limpias mediante estrategias claras impulsadas por el Estado con subsidios masivos y cadenas de suministro integradas, que permite a sus empresas de tecnología limpia dominar los mercados globales y competir a menor precio que los fabricantes europeos.
El MITECO ha aproadoó una orden que fija las orientaciones de política energética que deberá tener en cuenta la CNMC al elaborar varias circulares normativas cuya tramitación se prevé iniciar en 2025. Estas circulares afectan tanto al sector gasista (transporte, regasificación, distribución y peajes) como al eléctrico (peajes, mercado mayorista y acceso y conexión), en un contexto de aceleración de la transición energética, despliegue de renovables y penetración de gases renovables. La orden desarrolla lo previsto en el Real Decreto-ley 1/2019, que obliga a la CNMC a considerar las prioridades estratégicas del Gobierno cuando aprueba circulares con impacto en la política energética. Las orientaciones se aplican al plan normativo de la CNMC para 2025, y a algunas circulares previstas en 2024 aún no iniciadas. Las circulares afectadas son las siguientes: (1) Modificación de las metodologías de retribución del transporte, regasificación y distribución de gas natural (Circulares 9/2019 y 4/2020). (2) Nueva metodología para el cálculo de los peajes de transporte, redes locales y regasificación de gas para 2027-2032. (3) Definición de la tasa de retribución financiera para actividades gasistas y eléctricas para el periodo 2027-2032 (en línea con la Circular 2/2019). (4) Revisión de la metodología de peajes de redes de transporte y distribución de electricidad y de la regulación del mercado mayorista y servicios de operación. (5) Actualización de las reglas de acceso y conexión de instalaciones de generación a las redes eléctricas.
Orkestra-Instituto Vasco de Competitividad ha presentado el Informe de Competitividad del País Vasco 2025, que, titulado "La conexión internacional, impulsora de la industria" y elaborado con la colaboración del Grupo SPRI, destaca que Euskadi parte de una posición sólida en competitividad y bienestar para abordar el nuevo contexto geopolítico. El Informe concluye que, para seguir generando bienestar, Euskadi debe pasar de un modelo basado en la apertura comercial tradicional a uno de internacionalización estratégica. Esto supone diversificar riesgos geográficos y tecnológicos, atraer e integrar inversión extranjera de calidad sin perder el arraigo de las empresas tractoras del territorio, desarrollar flujos de conocimiento y talento internacional, y reforzar la capacidad de inteligencia estratégica y cooperación europea.
Ahead of the COP30 in Belém, IRENA identified five priority areas to accelerate progress towards efforts to triple renewables globally and double energy efficiency by 2030 - both critical energy targets to keep the Paris Agreement goals alive. IRENA’s custodian report Delivering on the UAE Consensus: Tracking progress toward tripling renewable energy capacity and doubling energy efficiency by 2030 confirmed the target of 11.2 TW of installed renewable power capacity by 2030 remains within reach, thanks to record-breaking renewables additions for a third consecutive year in 2024. However, it also flagged bottlenecks in investment, grids, supply chains and skills, urging for bolder national renewable targets before COP30. And it pinpointed to geographical imbalances in renewable deployment, continuously threatening a just and inclusive transition.
La vicepresidenta del Gobierno y ministra para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico, Sara Aagesen, ha anunciado la adhesión del Gobierno de España a la Declaración de Belém sobre Industrialización Verde Global, un compromiso internacional que reúne a países, organismos multilaterales, instituciones financieras, sector privado y sociedad civil para acelerar la descarbonización de la industria pesada y promover un modelo de desarrollo sostenible y justo en todo el mundo. La Declaración, presentada en el marco de la COP30, establece una hoja de ruta para avanzar en una industrialización verde que contribuya a los objetivos del Acuerdo de París, al tiempo que genera oportunidades económicas, empleo de calidad y competitividad en un contexto global marcado por la transición ecológica. Con su adhesión, España se suma a un grupo de países referentes en acción climática, reforzando su compromiso con la descarbonización industrial, la innovación tecnológica y la cooperación internacional, especialmente con los países del Sur Global.
One hundred and ninety-five Parties adopted the Belém Package this afternoon, demonstrating humanity’s resolve to turn urgency into unity, and unity into action in tackling climate change. The 29 decisions approved by consensus include agreements on topics such as just transition, adaptation finance, trade, gender, and technology, renewing the collective commitment to accelerated action, and a climate regime more connected to people’s lives. The approved decisions in the Belém Package include a commitment to triple adaptation finance by 2035, emphasizing the need for developed countries to significantly boost climate finance for developing nations. Parties concluded the Baku Adaptation Roadmap, which approves and establishes the work for 2026-2028, until the next Global Stocktake of the Paris Agreement. The climate conference is also finalizing a comprehensive set of 59 voluntary, non-prescriptive indicators to track progress under the Global Goal on Adaptation.These indicators span all sectors, including water, food, health, ecosystems, infrastructure, and livelihoods, and integrate cross-cutting issues such as finance, technology, and capacity-building.
Issuer innovation and regulatory support can help grow sustainable debt in emerging markets, a critical tool to address the multi-trillion-dollar climate financing gap, according to a new BloombergNEF (BNEF) report, Scaling Sustainable Debt in Emerging Markets. The report, commissioned by the Dubai Financial Services Authority (DFSA) and the Hong Kong Monetary Authority (HKMA), finds that nearly half of all financing for low-carbon energy companies in the Middle East and North Africa (MENA) and emerging Asia Pacific (APAC) comes from labeled sustainable debt. These instruments are an important channel of capital to the energy transition and have a strong foundation for growth.
Wood Mackenzie’s 'How LCOE is reshaping global power economics' report projects steep declines in renewable energy costs through 2060, with solar and wind technologies set to fall up to 50% across major markets despite geopolitical and regulatory challenges. The analysis highlights Europe’s distributed solar LCOE decreasing 49%, Asia Pacific needing US$6.5 trillion in investments to triple renewable capacity by 2050, North American solar costs overcoming tariff pressures to drop 25% long-term, and Latin American utility-scale solar LCOE falling 43% due to technological efficiencies and competitive supply chains.
Este viernes se ha publicado en el Boletín Oficial del Estado (BOE) la Orden TED/1252/2025, de 27 de octubre, que introduce modificaciones puntuales en la regulación de la producción de electricidad a partir de fuentes de energía renovables, cogeneración y residuos. En primer lugar, el artículo primero modifica dos aspectos de la Orden ITC/1522/2007, de 24 de mayo, por la que se establece la regulación de la garantía del origen de la electricidad procedente de fuentes de energía renovables y de cogeneración de alta eficiencia.
DNV’s 'Energy Transition Outlook North America 2025', forecasts a slower energy transition due to 2025 US policy shifts, delaying decarbonization by five to eight years. Fossil fuels would still meet 31% of final energy demand by 2060. Electricity demand is expected to rise 50% by 2040, driven by AI and electric vehicles, with solar and onshore wind reaching 55% of generation, though limited by permitting and grid constraints. Grid scale batteries could grow from 0,07 TWh in 2024 to 1,8 TWh in 2040, often paired with solar. Reduced IRA incentives, new tariffs, and continued support for oil and gas are steering capital toward lower risk assets, while state and provincial climate policies offer partial mitigation. Transmission expansion could save over USD 200 billion by 2050, and CCS and BECCS may capture more than 425 MtCO₂ annually by then, though technologies like DAC need stronger policy support to scale.
El Consejo de Gobierno ha aprobado el decreto por el que se autoriza al Instituto Vasco de Finanzas (IVF) la creación de la sociedad anónima pública «Indartuz kapitala, S.A.», fondo estratégico contemplado en el Plan de Inversiones Transformacionales “Euskadi Eraldatuz 2030”. Indartuz canalizará, junto a Finkatuz, la mayor parte de los recursos de los 1.000 millones de euros comprometidos por el Gobierno Vasco en el marco de la Alianza Financiera Vasca. El fondo Indartuz representa una nueva forma de actuar en la política financiera del Gobierno Vasco, un fondo de fondos para la inversión indirecta a través de vehículos de gestión privada, sin limitar la posibilidad de que realice inversiones directas en proyectos o empresas. El objeto de este fondo estratégico se enmarca en los propios de Euskadi Eraldatuz 2030, movilizar recursos, propios y externos, hacia inversiones transformadoras dirigidas a impulsar el arraigo, el crecimiento y competitividad del tejido empresarial vasco. En concreto, en el Plan de inversiones se identifican los programas a desarrollar por el fondo, relativos a deuda flexible, escalabilidad empresarial, infraestructuras de futuro, y transición social. Para el año 2025 contará con 65 M€ de recursos propios del Gobierno Vasco. Una de las novedades del Proyecto de Presupuesto 2026 para el próximo año es la inclusión de 935 M€ de endeudamiento adicional para “Euskadi Eraldatuz 2030”, que representa la hoja de ruta del compromiso del Gobierno Vasco en la Alianza Financiera Vasca. A esa cantidad se añaden estos 65 M€ iniciales para Indartuz con recursos propios y que permiten alcanzar la cifra redonda de los 1.000 M€ anunciados por el Lehendakari el pasado 3 de marzo.
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As the global energy transition accelerates, rising demand for some critical metals is outpacing supply chain capacity, creating structural market imbalances that threaten to constrain decarbonisation efforts, according to BloombergNEF’s Transition Metals Outlook 2025. Copper, graphite, aluminium, lithium, cobalt and manganese are all seeing sharp demand increases thanks to electric vehicles, energy storage, grid expansion and data centers.
El Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO), a través del Instituto para la Transición Justa, ha iniciado una consulta pública abierta hasta el 1 de febrero de 2026 para diseñar la próxima Estrategia de Transición Justa, que integrará aportaciones ciudadanas, empresariales y de administraciones en torno a desafíos sociolaborales, identificación de territorios vulnerables y políticas para alinear la descarbonización con el Plan Nacional Integrado de Energía y Clima.
'Spain's path to decarbonization' outlines Spain’s multifaceted approach to decarbonization, advocating for rapid electrification, the expansion of renewables, targeted emissions reduction strategies, and the advancement of CCS. By implementing these actions, Spain can strengthen its energy security, drive economic growth, and lead the way in the fight against climate change. The report is structured into five focused chapters, each addressing crucial pilars in the country's decarbonization journey.
Well-functioning electricity markets can be an efficient tool for balancing supply and demand, coordinating operational decisions and signalling investment needs. As electricity systems transform to accommodate a broader range of technologies and growing power demand, effective market designs for secure operations and timely investment are essential, according to a new IEA report. The report – Electricity Market Design: Building on strengths, addressing gaps – looks at how wholesale market designs and the policies that complement them are performing across Europe, the United States, Japan and Australia, and provides insights on how they can adapt to changing system needs. It finds that while short-term markets have performed well in supporting efficient and secure electricity dispatch, long-term markets have been less effective in meeting investment and risk-management needs. Complementary mechanisms, such as capacity remuneration schemes and renewable support programmes, have played a significant role in advancing investment and policy objectives, but in some cases their design has contributed to system inefficiencies and higher costs, the report says.
El Gobierno vasco, en el seno de la reunión del Consejo Vasco de Ciencia, Tecnología e Innovación presidida por el Lehendakari Imanol Pradales, ha presentado la Reformulación del Plan de Ciencia, Tecnología e Innovación 2030 (PCTI 2030). Esta revisión establece una ruta renovada para afrontar los retos de Euskadi en ciencia, tecnología e innovación hasta 2030. Durante su intervención, el Lehendakari ha avanzado que la reformulación del plan incorporará importantes novedades. Entre ellas, ha destacado el objetivo de impulsar la ciencia excelente, con especial atención a la estrategia Ikur, que buscará generar impacto económico y social en materias como Inteligencia Artificial y Supercomputación, Ciencia y Tecnologías Cuánticas, Bio y Neurociencias, y Neutrónica. Asimismo, se buscará fomentar la competitividad y el liderazgo Industrial sobre dos categorías: ‘Irabazi’, de sectores tractores, y ‘Hazi’, de sectores emergentes y se promoverá la innovación a través de nueve Faros que guiarán los pasos a dar en materias en las que ya existe un buen nivel de competencia, “pero en las que podemos y queremos ser referentes”, ha dicho el Lehendakari. Finalmente, el plan definirá una sección dedicada a la Comunidad, para lograr un desarrollo más inclusivo, una sociedad más cohesionada y, en definitiva, para construir mayores niveles de bienestar.
La vicepresidenta del Gobierno y ministra para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico, Sara Aagesen, ha destacado la diversidad y la fortaleza del liderazgo de las mujeres en la agenda climática. Al intervenir en el side event del Pabellón de España en la COP30 dedicado a género y acción climática, la vicepresidenta ha insistido en que la participación de las mujeres desde diferentes roles es esencial ante el desafío que representa el cambio climático. Acerca de la experiencia de España, Aagesen ha indicado que se han dado pasos concretos durante el último año para integrar el equilibrio de género en la agenda de la transición ecológica, pero también al revés, en diferentes sectores y acciones gubernamentales en torno a la agenda de género. En 2024, España se unió a Equal by 30, una acción específica para promover la igualdad de género en el empleo, el liderazgo y la innovación. A su vez, ha precisado que se trabaja para mejorar la recopilación de datos sobre cuál es la situación de la igualdad de género en el país y a nivel mundial.
El Ministerio de Economía, Comercio y Empresa y el Fondo Europeo de Inversiones (FEI), del Grupo BEI han puesto en marcha Clima & Infraestructura, dotado con 500 M€ procedentes del Fondo de Resiliencia Autonómica (FRA). El objetivo es movilizar inversión en pymes, empresas de mediana capitalización y proyectos de infraestructura vinculados a la transición ecológica y la digitalización, reforzando el acceso a financiación sostenible en España. Esta dirigido principalmente a fondos que invierten en infraestructuras y proyectos relacionados con transición energética (generación, distribución y almacenamiento de renovables), eficiencia energética, transporte sostenible, servicios alimentarios sostenibles e infraestructuras digitales. De este modo, se amplían las opciones de financiación para pymes, midcaps y proyectos estratégicos que contribuyen a acelerar la transición verde y digital, en línea con el creciente interés del capital riesgo por vehículos de inversión con impacto climático y ambiental positivo.
Global investments in the energy transition reached a new record of USD 2.4 trillion in 2024 – a 20% increase from the average annual levels of 2022/23. About one-third was directed towards renewable energy technologies, pushing renewable energy investment to USD 807 billion. Despite this milestone, year-on-year growth of renewables slowed significantly, with annual investments increasing by 7.3% in 2024, compared to 32% the year before, a new report by the International Renewable Energy Agency (IRENA) and the Climate Policy Initiative (CPI) finds. Global Landscape of Energy Transition Finance 2025 was released ahead of the UN Climate Conference COP30 in Belém, Brazil. It aims to inform the global finance dialogue and support delegations by tracking investments in renewable energy technologies and their supply chains, looking at regional trends as well as finance sources and instruments. Key findings: (1) 96% of renewable energy investments went to the power sector, continuing a long-term trend. (2) Global investment in solar PV hit a record with USD 554 billion in 2024, up by 49%. (3) Investment in renewable power, grids, and battery storage exceeded fossil fuels investment in 2024, though fossil spending is on the rise. (4) Investment in energy transition technologies grew globally, but 90% remained concentrated in advanced economies and China, leaving emerging and developing countries behind.
Despite attracting just over 2% of global energy investment, Africa looks to alleviate energy poverty through an inward approach and expansion of both conventional and renewable power generation capacity as the path to energy sufficiency, according to Wood Mackenzie’s latest Horizons report. Africa's total solar and wind capacity is forecast to grow by almost 600% over the next decade, according to “Asset rich, energy poor. Maximising Africa’s natural resources to transform the continent” report by Wood Mackenzie. Africa is home to less than 2% of current global solar capacity, and the pace of African solar installations fell year-on-year in 2024. Despite this slowdown, overall solar capacity across Africa will increase from 11.4 GW in 2021 to 31 GW by the end of this year.
Sara Aagesen ha presentado un nuevo paquete de ayudas de aproximadamente 2.000 millones de euros orientado a reforzar la descarbonización, la competitividad industrial y la transición energética. Este paquete se estructura en cuatro ejes estratégicos; el fortalecimiento de la cadena de valor industrial, mayor integración de energías renovables, impulso adicional a la movilidad eléctrica y desarrollo de soluciones térmicas innovadoras para uso industrial y residencial. La ministra destacó que estas medidas dan continuidad al PERTE ERHA y permiten extender la ejecución de proyectos más allá del límite del PRTR (31 de agosto de 2026), aportando estabilidad a iniciativas industriales que requieren plazos más amplios. Parte de las líneas se acogerán al Marco europeo de ayudas estatales para la industria (CISAF), que posibilita conceder ayudas hasta diciembre de 2028. En cuanto a la cadena de valor industrial, el Gobierno prepara nuevas convocatorias dotadas con 300–350 millones de euros, destinadas a la fabricación nacional de equipos clave como tecnologías fotovoltaicas, eólicas, bombas de calor, electrolizadores y componentes asociados. Asimismo, se anuncia una línea específica de 200 millones para adaptar infraestructuras portuarias al despliegue de renovables como la eólica marina. El paquete también refuerza el apoyo al hidrógeno renovable, que ya ha recibido más de 3.000 millones en convocatorias previas. Las nuevas ayudas financiarán CAPEX y OPEX de proyectos con una dotación total de 300–450 millones. Siguiendo con la integración de renovables, se abrirá una segunda convocatoria para la repotenciación eólica, que incluirá incentivos a la hibridación con almacenamiento, con 300–350 millones de presupuesto. Habrá también una nueva línea para centrales de bombeo hidroeléctrico (100 millones), y se lanzará una segunda convocatoria para renovables innovadoras con almacenamiento, con una dotación de 150–200 millones, tras el éxito de proyectos como la agrivoltaica, fotovoltaica flotante y renovables en infraestructuras. Asimismo, el MITECO prepara una orden ministerial para permitir que proyectos de geotermia, energías marinas y biogás financiados por el PRTR puedan ejecutarse más allá de agosto de 2026, una vez confirmada su elegibilidad por parte de la Comisión Europea. El plan incluye dos nuevas convocatorias complementarias a los programas MOVES, que han movilizado 2.735 millones hasta la fecha. Estos son el impulso a la movilidad eléctrica: (1) MOVES Corredores: entre 150 y 200 millones para desplegar puntos de recarga en grandes vías. (2) MOVES Flotas: 50 millones para consolidar flotas de reparto eléctricas. El paquete de soluciones térmicas incorpora medidas para acelerar la electrificación industrial y mejorar las redes térmicas: (1) Nueva convocatoria para transformar instalaciones de cogeneración fósil hacia la electrificación, con 40–75 millones. (2) Nueva línea para redes de calor y frío, con la misma dotación (40–75 millones), tras una primera convocatoria que adjudicó 35 millones en 2023.
This report analyses global electricity generation in the first three quarters of 2025 based on Ember’s electricity data. The analysis lays out global trends for electricity demand, the rise of renewable generation and the plateauing of fossil fuels. It also includes a forecast for the full year of 2025. The summary includes: (1) Record solar power growth pushes clean power above demand growth in the first three quarters of 2025. In Q1-Q3 2025, solar generation grew by 498 TWh (+31%), compared to the same period in 2024, the largest increase ever over a nine-month period. Solar output in the first three quarters of 2025 has already surpassed total output in all of 2024. Combined with moderate growth in wind generation of 137 TWh (+7.6%), total solar and wind growth (+635 TWh) exceeded the increase in demand of 603 TWh (+2.7%). Nuclear’s increase of 33 TWh was more than offset by a fall in hydro generation (-54 TWh). Consequently, fossil generation remained similar to 2024 levels, showing a minor fall (-17 TWh). (2) No fossil growth expected in 2025. This step up in clean power growth, combined with more moderate demand growth leads to Ember forecasting that fossil power will not rise in 2025. This would mark the first year without a fossil generation increase since the Covid-19 pandemic, when lockdowns caused electricity demand to fall. In the first three quarters of 2025, declines in fossil generation in China (-52 TWh, -1.1%) and India (-34 TWh, -3.3%) tipped the balance of the global trend in fossil generation, and even balanced out fossil increases in the EU and US.
En los primeros nueve meses del año, la inversión en tecnologías limpias en la Península Ibérica ha alcanzado la cifra de 747,1 millones de euros, lo que supone un significativo aumento respecto al mismo periodo del año anterior, según el último informe trimestral de Cleantech for Iberia. Este documento señala un notable crecimiento del interés inversor en estas tecnologías, consolidando a Iberia como un núcleo esencial para la innovación en tecnologías limpias y la industrialización verde en Europa. La mayoría de las operaciones se han centrado en sectores de ‘deeptech’ y áreas relacionadas con la infraestructura como la automatización, propulsión limpia, energía solar y materiales avanzados, lo que refleja un enfoque en soluciones escalables para la transición climática.
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