Kwaliteit van Onderwijs
740 views | +0 today
Follow
Kwaliteit van Onderwijs
Als Universitair docent was ik jarenlang begeleider van de cursus "Atelier: Kwaliteit van onderwijs" binnen de master Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Dit topic dient dan ook om (academische) bronnen te verzamelen en de lopende (online) discussies mee op te volgen.
Curated by Steven Verjans
Your new post is loading...
Scooped by Steven Verjans
November 8, 2023 3:53 PM
Scoop.it!

De onderwijsinspectie doorgelicht: is ze té zacht in de boodschap? –

De onderwijsinspectie doorgelicht: is ze té zacht in de boodschap? – | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Welk rapport krijgt de nieuwe doorlichting? Wetenschappelijk onderzoek laat schoolleiders en leraren aan het woord over de inspectie.
Steven Verjans's insight:
Interessant interview met inspecteur-generaal Lieven Viaene over het onderzoek naar de effectiviteit van de onderwijsinspectie (oktober 2023)
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
May 17, 2022 1:41 PM
Scoop.it!

Vlaamse toetsen: kwaliteit met tunnelvisie

Vlaamse toetsen: kwaliteit met tunnelvisie | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Opleidingsverantwoordelijke Lerarenopleiding Secundair Onderwijs, Steven Verjans, reageerde  afgelopen weekend op een eerder verschenen commentaarstuk in De Standaard over de 'Vlaamse toets
Steven Verjans's insight:
Nog maar eens in de pen gekropen na een ongenuanceerd commentaarstuk in De Standaard, waarbij werd beweerd dat scholen en onderwijsbesturen schrik hebben voor openbaarheid.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
September 30, 2021 8:07 AM
Scoop.it!

Van toets naar toets –

Van toets naar toets – | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Want internationaal onderzoek toont keer op keer aan dat onderwijskwaliteit staat of valt met de kwaliteit van de docent voor de klas. En niet met de toetsen die de docent afneemt. Sterker nog, die van overheidswege opgelegde toetsen tasten de autonomie aan en werken daarmee averechts. De leraar wordt steeds meer een uitvoerder wiens professioneel oordeel de overheid wantrouwt.

Het draagt niet bij aan de aantrekkelijkheid van het leraarsberoep. Het wantrouwen waarvan de toetsen getuigen, erodeert het beroep juist.

Zelfs sommige toetsinstituten waarschuwen dat centrale, gestandaardiseerde toetsen kunnen leiden tot teaching to the test: leraren gaan zich richten op wat in de toets gevraagd wordt en op het trainen van toetsopgaven. Dat leidt eerder tot schraler dan beter onderwijs. Ook hier geldt dat juist kinderen die van huis uit minder bagage meekrijgen de dupe worden van dat verschraalde onderwijs.
Steven Verjans's insight:
Mooi stuk in de Groene Amsterdammer over de nefaste gevolgen van doorgedreven centrale toetsing op kansengelijkheid, maar ook op de diepgang of verschraling van het onderwijs. En de vraag wordt ook gesteld of objectieve toetsen überhaupt wel kunnen, of dat toetsen altijd vertrekken vanuit de belevingswereld van de doorsnee hoogopgeleide ouders, zelfs bij wiskundige vraagstukken.
"Als toetsexpert [...] benadrukt [Karen] Heij dat de eindtoets uitsluitend is ontworpen om prestaties van individuele kinderen te meten. En niet om scholen op af te rekenen, zoals de Inspectie sinds jaar en dag doet door de gemiddelde score op de eindtoets over drie jaar te gebruiken als belangrijkste graadmeter van de onderwijskwaliteit. ‘Dat kan helemaal niet. Het gaat bij de eindtoets om een relatieve meting: je vergelijkt kinderen met elkaar. En dan is altijd twintig procent het sterkst en twintig procent het zwakst. Maar hoe sterk of zwak ze zijn, weet je niet. Om goed te kunnen selecteren stop je bovendien bewust moeilijke opgaven in je toets. Je weet op voorhand dat heel veel leerlingen die opgaven niet kunnen maken, maar die scores zeggen helemaal niets over de vraag of ze goed of slecht onderwijs kregen.’"
"Het maken van de opgaven vraagt namelijk om een goede taalvaardigheid, blijkt uit haar onderzoek, zelfs bij rekenen. En dat is in het nadeel van kinderen met een andere moedertaal dan Nederlands en kinderen van lager opgeleide ouders. Bovendien sluiten de opgaven inhoudelijk vooral aan bij de belevingswereld van witte kinderen van hoogopgeleide ouders. ‘Teksten over het bezoeken van een middeleeuws kasteel in Frankrijk tijdens de vakantie zijn voor een kind dat opgroeit in de Bijlmer veel moeilijker’, zegt Heij. ‘Taalvaardigheid is verbonden met kennis van de wereld en de kennis in de toetsen is niet die van kinderen uit laagopgeleide gezinnen. Het is voor hen dus veel moeilijker om bij de hoogste twintig procent te komen.’"
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
June 11, 2020 5:07 AM
Scoop.it!

Een onderwijsevaluatie past niet in een vragenlijst

Een onderwijsevaluatie past niet in een vragenlijst | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

Studentevaluaties zijn een ontoereikende en onwenselijke methode om kwaliteit te beoordelen. Dat moet anders, zegt Menno van der Schoot. Hij pleit voor een een benadering waarbij ook collega-docenten een belangrijke rol spelen. Hij pleit voor een brede aanpak met daarin centraal: gesprek, openheid, peer feedback...

Steven Verjans's insight:
Zeer goed doordachte en onderbouwde tekst over het nut (of niet) van studentevaluaties in het bepalen en meten van onderwijskwaliteit in het HO. Menno van der Schoot (VU Amsterdam) pleit voor een bredere aanpak. Zeer lezenswaardig.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
February 28, 2020 12:08 PM
Scoop.it!

Philosophical Disquisitions: The Moral Problem of Grading: An Extended Analysis

Philosophical Disquisitions: The Moral Problem of Grading: An Extended Analysis | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
[This, admittedly quite long, post is a sample chapter from a book I may end up writing about the ethics of academia. I'm interested in feedback on it. Would people be interested in an entire book examining the moral dilemmas faced by the typical academic? Is this analysis of grading any good? Let me know]
Steven Verjans's insight:
Een moraal-filosofische beschouwing van John Danaher bij het fenomeen beoordelen. Zeer lezenswaardig (via @OLDaily - Stephen Downes).
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
February 28, 2020 11:17 AM
Scoop.it!

VU-collega Menno van der Schoot over het gebruik van rubrics: "Een scriptiebeoordeling past niet in een schema"

VU-collega Menno van der Schoot over het gebruik van rubrics: "Een scriptiebeoordeling past niet in een schema" | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Volgens universitair hoofddocent Menno van der Schoot doet het gebruik van beoordelingsformulieren meer kwaad dan goed.
Steven Verjans's insight:
Een interessante opinie van VU-collega Menno van der Schoot over het gebruik van rubrics bij het beoordelen van scripties, "Digitale schema's zouden de beoordeling van scripties en papers eerlijker en objectiever maken. Ze leveren eerder schijnobjectiviteit, betoogt docent Menno van der Schoot in deze analytische longread. Wat zijn de gevolgen voor student, docent en het onderwijs? 'Een scriptie is meer dan de som der delen.'"
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
May 22, 2019 7:53 AM
Scoop.it!

Problemen met centrale toetsing in Nederlands basisonderwijs - Duizenden groepachters krijgen verkeerd advies na eindtoets | Binnenland

Problemen met centrale toetsing in Nederlands basisonderwijs - Duizenden groepachters krijgen verkeerd advies na eindtoets | Binnenland | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Bijna twintigduizend groepachtleerlingen hebben een verkeerd advies op hun eindtoets gekregen. Door een rekenfout viel dat meestal te hoog uit. Van alle leerlingen is bij elf procent een verkeerd advies gegeven. Bij enkele duizenden groepachters was het advies al bijgesteld.
Steven Verjans's insight:
Geeft argumenten voor tegenstanders van centrale toetsing in basis- en middelbaar onderwijs, lijkt me. Persoonlijk geef ik nog steeds de voorkeur aan het Belgsiche/Vlaamse systeem waarbij enkel het schooladvies weegt, vaak wel op basis van semi-genormeerde toetsen vanuit de leerplannen en lesmethodes.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
February 18, 2019 10:00 AM
Scoop.it!

Opinie van @HvA lector Louise Elffers over advies basisonderwijs: “De sorteermachine bij de overgang naar het voortgezet onderwijs piept en kraakt aan alle kanten” | De Volkskrant via @dmasluijsmans

Opinie van @HvA lector Louise Elffers over advies basisonderwijs: “De sorteermachine bij de overgang naar het voortgezet onderwijs piept en kraakt aan alle kanten” | De Volkskrant via @dmasluijsmans | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
De sorteermachine bij de overgang naar het voortgezet onderwijs piept en kraakt aan alle kanten
De huidige sorteermachine bij de overgang naar het voortgezet onderwijs moet bij het grofvuil, betoogt onderwijswetenschapper Louise Elffers.
Steven Verjans's insight:
De discussie over de aard van het eindadvies na het basisonderwijs (in NL) woedt voort, nu de politiek toch weer de CITO-toets zwaarder wil laten doorwegen.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
December 14, 2018 1:53 PM
Scoop.it!

Inspectie had eerder kunnen ingrijpen bij VMBO Maastricht | NOS

Inspectie had eerder kunnen ingrijpen bij VMBO Maastricht | NOS | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Zowel de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs als de Inspectie van het Onderwijs heeft steken laten vallen bij de diplomacrisis, staat in een serie rapporten.
Steven Verjans's insight:
Complexiteit van kwaliteitszorg.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
September 5, 2018 2:08 PM
Scoop.it!

Het onderwijs hervormen begint buiten het onderwijs

Het onderwijs hervormen begint buiten het onderwijs | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Tegelijk streven naar excellentie en naar gelijke kansen op school leidt tot botsingen. De overheid en het onderwijs moeten een redelijk compromis sluiten om beide aandacht te geven. De ongelijkheid in de samenleving verminderen kan die opdracht al veel eenvoudiger maken.
Steven Verjans's insight:
Het debat woedt voort. Zeer goed onderbouwde opinie van Prof.em. Marc Elchardus. Simpele modellen voor onderwijskwaliteit werken niet, als je geen rekening houdt met context en input variabelen, zoals opleidingsniveau ouders.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
September 5, 2018 9:10 AM
Scoop.it!

‘Smileys in plaats van punten? Waanzin!’

‘Smileys in plaats van punten? Waanzin!’ | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

Er zit betonrot in de fundamenten van ons onderwijs. Ouders die hun kinderen te weinig ambitie meegeven, leerkrachten die niet meer op tafel durven te kloppen, scholen die minderwaardige diploma’s afleveren. En alvast dat laatste is deels te danken aan zijn eigen naïviteit, zo geeft onderwijstopman Dirk Van Damme nu toe.

Steven Verjans's insight:
Dirk Van Damme, zoals vaak sterk gefocust op prestaties als barometer van onderwijs. Lijkt beeld aan te zwengelen dat prestaties en welbevinden elkaars tegengestelde zijn. Veel reacties op gekomen in Vlaamse pers en online.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
June 27, 2018 11:53 AM
Scoop.it!

Maastrichtse leerlingen hoeven eindexamens niet over te doen #examendebacle #vmbo #lvo

Maastrichtse leerlingen hoeven eindexamens niet over te doen #examendebacle #vmbo #lvo | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

De 354 leerlingen van het VMBO Maastricht hoeven hun eindexamen niet over te doen. De uitslag van de schriftelijke eindexamens blijft staan. Dat heeft minister Arie Slob van Onderwijs woensdagmiddag bekendgemaakt in een overleg met leden van de Tweede Kamer.

Steven Verjans's insight:
Hopelijk kan de 'schade' voor de leerlingen zoveel mogelijk beperkt worden. Zij lijken me vooral slachtoffer van complex systeem. Eigenlijk vreemd: waarom zowel toetsen doorheen het jaar als een centraal eindexamen? Hinken op twee benen?
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
April 17, 2018 3:43 AM
Scoop.it!

Opvallend afwezig in deze hele discussie die door @crevits werd opgestart: Wat met de rol van het CLB? - @thebandb: "Met een digitaal paspoort komt een grote verantwoordelijkheid"

Opvallend afwezig in deze hele discussie die door @crevits werd opgestart: Wat met de rol van het CLB? - @thebandb: "Met een digitaal paspoort komt een grote verantwoordelijkheid" | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Deze opinie schreef ik voor De Morgen: Een goede school houdt informatie bij over de kinderen waar ze voor verantwoordelijk zijn. Dat doet ze in een zogenaamd leerlingvolgsysteem. Maar leerlingen veranderen van school, en misschien is het handig dat deze informatie dan met de leerling in een soort van digitaal paspoort mee gegeven kan worden.…
Steven Verjans's insight:
Opvallend afwezig in deze discussie, die maandag startte na enkele persberichten over het idee van Minister Hilde Crevits: Het CLB heeft de wettelijke plicht om leerlingbegeleiding te verzorgen, over de grens van scholen heen. Botsen we hier op de discussie over de koepels waarbinnen de CLB's zijn ondergebracht?
Mijn bijdrage: leg de verantwoordelijkheid voor de overdracht van beperkte leerlinginformatie (zoals nodige getuigschriften voor extra zorg) en de bewaking van de rechten van de leerling (en ouders) bij onafhankelijke Centra voor Leerlingbegeleiding, die regionaal georganiseerd zijn en koepeloverstijgend zijn ingericht.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
June 13, 2022 11:14 AM
Scoop.it!

Het succes van ons onderwijs

Het succes van ons onderwijs | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it


Vorige maand was er fantastisch nieuws over ons onderwijs. Het percentage laag­geschoolde Vlamingen, dus zonder middelbaar diploma, is ­opnieuw gevoelig gedaald. En het percentage hooggeschoolde, die een opleiding aan de universiteit of hogeschool hebben voltooid, is alweer sterk gestegen. Zeker als je het bekijkt over een langere periode, valt op hoe specta­culair de evolutie is. In 1999 had een verbijsterende 42,3 procent van de Vlamingen zijn secundair onderwijs niet afgemaakt. Vandaag is dat nog maar 15,9 procent. Het aandeel hooggeschoolden ging dan weer van 25,2 naar 45,4 procent. Bij de 25- tot 34-jarigen zitten we zelfs aan 53,5 procent. In iets meer dan twintig jaar tijd is onze ­scholingsgraad dus pijlsnel gestegen.

Dat is dezelfde periode als die waarin de kwaliteit van het onderwijs zogezegd is gekelderd. Het is zeker niet mijn bedoeling om de alarmsignalen weg te wuiven. Maar ­afhankelijk van wat je meet, kun je wel verschillende indrukken krijgen van hoe het gesteld is met ‘ons kapitaal’, zoals Ben Weyts de Vlaamse jongeren noemt. Het relativeert de nostalgie naar de tijd toen ­leraars louter aan kennisoverdracht ­deden. Zeker, toen konden kinderen ­beter rekenen. Maar de helft van de ­Vlamingen had geen diploma middelbaar onderwijs!

[...]

De kans is dan ook reëel dat de ­explosie van de scholingsgraad een verdere impact zal hebben op de status van de leraar. Waar die vroeger, als een van de schaarse hoogopgeleiden, ontzag afdwong, zijn de ouders nu vaak even hoog of hogeropgeleid dan hijzelf. En tot slot zorgt het grote succes van het hoger onderwijs er ook voor dat ­jongeren die voor een opleiding tot ­leraar zouden kunnen kiezen, heel veel andere opties hebben.

Steven Verjans's insight:
Sterk stuk van @tomnaegels in @destandaard over kwaliteit van onderwijs in Vlaanderen, en hoe je vanuit verschillende perspectieven naar hetzelfde fenomeen kan kijken. Of hoe de explosie van de scholingsgraad de laatste 25 jaar er mee voor heeft gezorgd dat het aanzien van het leerkrachtenberoep is teruggelopen.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
December 20, 2021 8:33 AM
Scoop.it!

Opinie - Vlaamse toetsen zeggen bitter weinig over onderwijskwaliteit

Opinie - Vlaamse toetsen zeggen bitter weinig over onderwijskwaliteit | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

[Beeld @HBvL]

Maar zijn centrale toetsen voor Nederlands en wiskunde wel een goede en voldoende maat voor de kwaliteit van het onderwijs? De Vlaamse onderwijsinspectie hanteert bewust een breed analysekader waarbij veel aspecten aan bod komen, net omdat onderwijskwaliteit zo’n complex gegeven is. Zijn de Vlaamse toetsen dan mogelijk een goede aanvulling? Hier stelt zich de vraag of zulke toetsen wel objectief en neutraal kunnen zijn, en of ze wel meten wat we willen meten. Onderzoek toont dat het oplossen van toetsen in het basisonderwijs een goede taalvaardigheid en achtergrondkennis vereist, zelfs voor wiskunde. Gestandaardiseerde toetsen houden geen rekening met de sociaal-economische verschillen tussen leerlingen, hun thuistaal, hun leermoeilijkheden, etc. en hebben dus maar een erg beperkte informatiewaarde.

Steven Verjans's insight:
Op vraag van ons regionaal dagblad heb ik enkele kritische kanttekeningen gemaakt bij het plan om verplichte gestandaardiseerde toetsen in te voeren in het Vlaamse leerplichtonderwijs. Weliswaar beperkt tot 2500 tekens, dus een erg diepgaande argumentatie is het niet geworden. Mogelijk komt er nog een vervolg op.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
September 30, 2021 5:51 AM
Scoop.it!

‘Revolutie in het onderwijs’ van minister Weyts kan op weinig bijval rekenen

‘Revolutie in het onderwijs’ van minister Weyts kan op weinig bijval rekenen | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

Als er geen rechtstreekse gevolgen mogen verbonden worden aan de toetsen, kan de vraag gesteld hoe de onderwijskwaliteit opgevolgd zal worden. “Zowel scholen als de overheid kunnen vandaag niet goed meten waar we staan”, zegt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA)

Steven Verjans's insight:
Ik ben al langer een tegenstander van centrale toetsen in het leerplichtonderwijs. Ik heb bijvoorbeeld in Nederland kunnen vaststellen hoe de gemiddelde scores van leerlingen op centrale CITO-toetsen op de website van de inspectie leiden tot een rangschikking van scholen op basis van een momentopname bij de leerlingen, maar ook tot het ontstaan van elitescholen, waar leerlingen zelfs geweigerd worden omdat hun score te laag was.
Dat alles vertrekkend vanuit het idee dat je aan de hand van 'objectieve' momentopnames kan bepalen wat de onderwijskwaliteit in een school is, zonder daarbij te kijken naar instroomniveau van leerlingen, sociaal-economische kenmerken of leerstoornissen.
Kwaliteit van onderwijs kan je niet juist in beeld brengen aan de hand van enkel momentopnames.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
May 27, 2020 4:00 AM
Scoop.it!

Onderwijsexpert Dirk Van Damme: “Stop met de eindtermen: het niveau van het Vlaams onderwijs is erdoor gedaald” | Topics.be

Onderwijsexpert Dirk Van Damme: “Stop met de eindtermen: het niveau van het Vlaams onderwijs is erdoor gedaald” | Topics.be | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
“Verbeter de leraar en de leerlingen zullen vanzelf betere resultaten halen.” Dat ziet Dirk Van Damme als de noodzakelijke voorwaarde om de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs structureel op te krikken. Onze journalist vroeg hem in het kader van #operatietoekomst wat we dringend moeten aanpakken.
Steven Verjans's insight:
Niet altijd eens met de visie van Dirk van Damme, maar als hij het belang van de leerkracht benadrukt, kan je hem alleen maar gelijk geven. Of je dan vooral over de verloning van leerkrachten moet nadenken, of over alternatieve motivatoren, weet ik niet zo goed. Is loon echt de enige variabele als het over de loopbaan van de leerkracht gaat?
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
February 28, 2020 11:21 AM
Scoop.it!

Blind vertrouwen op het vakmanschap van docenten? Liever niet

Blind vertrouwen op het vakmanschap van docenten? Liever niet | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Menno van der Schoot benadrukte op ScienceGuide (‘Een scriptiebeoordeling past niet in een schema’, 11 februari 2020) terecht de schijnobjectiviteit die een rubric biedt bij het beoordelen van een eindproduct zoals een scriptie. Hij stelde ook dat docenten in het hoger onderwijs bekneld raken door het van hogerhand opgelegde gebruik van rubrics en soortgelijke verplichtingen, en riep op tot vertrouwen.

De beheerscultuur of controledrang wil ik niet verdedigen, maar ik heb wel moeite met deze oproep. Verdient het vakmanschap van universitair docenten dit vertrouwen wel?
Steven Verjans's insight:
Interessante reactie van pas afgestudeerde universiteitsstudente Alex Steenbreker: Ze stelt zich vragen over het onderwijskundig vakmanschap van docenten, en of je daar blind op moet vertrouwen.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
October 18, 2019 5:50 AM
Scoop.it!

De eenzijdige blik op meetbaarheid is in het onderwijs onverminderd sterk

De eenzijdige blik op meetbaarheid is in het onderwijs onverminderd sterk | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
Zeven jaar na het uitkomen van zijn boek, ziet Gert Biesta hoe de nadruk op rendement in het onderwijs nog onverminderd sterk is.
Steven Verjans's insight:
Biesta waarschuwt voor de pogingen van maatschappij en beleid om alles in het onderwijs meetbaar te maken, zelfs concepten als persoonsvorming. Ook houdt hij niet van de sterke norm die in vele landen vanuit de PISA-onderzoeken ontstaat: “Biesta [..] waarschuwt voor het te grote belang dat aan de PISA-cijfers wordt gehecht. “Natuurlijk brengt PISA wel iets in beeld. Het is een interessante thermometer, maar je moet de resultaten wel met een korrel zout nemen. Het verbaast me hoeveel belang er vaak aan wordt gehecht. Het lijkt soms wel of men denkt: als we het kunnen meten, dan kunnen we het oplossen. Terwijl de werkelijkheid een stuk complexer is.”
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
April 24, 2019 3:57 AM
Scoop.it!

Sterk stuk van Roger Standaert over centrale examens als maat van onderwijskwaliteit: “De utopie waar rechts én links in geloven” in @destandaard

Sterk stuk van Roger Standaert over centrale examens als maat van onderwijskwaliteit: “De utopie waar rechts én links in geloven” in @destandaard | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

“Vanuit een pedagogische hoek zijn er heel wat bezwaren tegen beide claims. De meest voor de hand liggende: beide strekkingen koesteren de overdreven verwachting dat je menselijk gedrag objectief en eenduidig kunt meten. Natuurwetenschappen hebben duidelijke schalen met vaste begin- en eindpunten, menswetenschappen niet. Schoolprestaties zijn geen afmetingen, graden, frequenties, voltages of ampères. Waar begint een schaal voor rekenen en hoe vordert die in tussenstappen? Waar begint taal en waar zitten de tussenniveaus en referentiekaders op die schaal? Wanneer ben je bezig met begrijpend lezen en wanneer niet? Waar ligt de grens? Die vraag geldt voor alles wat leerlingen op school leren. Menselijk gedrag is individueel onvoorspelbaar.
Ook bij surveymetingen krijg je hoogstens een robotfoto van prestaties, die abstractie maakt van alle individuele en plaatselijke omstandigheden. Onderwijs- en leerprocessen spelen zich af in een menselijke relatie tussen leraren, leerlingen, ouders en de leerinhouden. Het thuismilieu beïnvloedt die relatie.
Voor alle duidelijkheid, toetsen en examens zijn nodig. Maar er zijn heel wat gedragingen die zich niet tot metingen lenen. Alles wat met creativiteit en waarden te maken heeft, ontsnapt grotendeels aan een objectieve weging. Daarvoor heb je de inbreng van leraren nodig. Na interactie met collega’s, de leerlingen en de ouders evolueren hun vaststellingen tot een genuanceerd verhaal. Die interactie is fundamenteel eigen aan een pedagogische relatie en is nodig voordat er beslissingen voor een volgend school­traject worden genomen.
Toetsen zijn nuttig als ze een ondersteunende functie hebben bij de beoordeling van leerlingen, scholen en zelfs systemen. Op het niveau van de klas hanteren leraren ze binnen het geheel van opvolging, begeleiding en evaluatie, in een blijvende interactie tussen de leerling, leraar, ouders en collega’s.
Alleenzaligmakende toetsen bestaan niet. Dezelfde doelstellingen leveren verschillende toetsen op. Als je toch een minimum aan gemeenschappelijkheid nastreeft, kan dat via duidelijke (minimum)doelstellingen.
Bij een pedagogisch georiënteerd onderwijs kan kwaliteitscontrole via een evenwichtig systeem met een inspectiekorps, peilings- en ijkingsproeven, oriënteringstoetsen en een aanbod van goed gevalideerde toetsen. Misschien moeten we wat centrale examens betreft de bekende wet van de econoom Charles Goodhart in het achterhoofd houden: ‘Wanneer een meting een doel wordt, houdt ze op een goeie meting te zijn.’ “

Steven Verjans's insight:
Sinds ik in Nederland werk, heb ik vaak discussies met collega’s binnen en buiten de vakgroep over het nut van centrale examens als maat voor onderwijskwaliteit, op micro-, meso- en macroniveau. Roger Standaert - oud-topambtenaar van Dept. Onderwijs en ere-hoogleraar aan de UGent - vat een aantal argumenten mooi samen in dit opiniestuk. Jammer dat het tot het betalende deel van de krant hoort. Hoop dat ik met mijn lange citaat geen copyright-regels doorbreek ;-)
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
January 13, 2019 7:04 AM
Scoop.it!

Art Basics for Children in de prijzen: ‘Leraren moeten boeien’ | BRUZZ

Art Basics for Children in de prijzen: ‘Leraren moeten boeien’ | BRUZZ | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
“De kwaliteit van leerboeken is om te huilen in ons land. En misschien moeten we onze leerkrachten in spe gewoon allemaal een filosofisch jaar laten doen.” De Oostenrijkse Gerhard Jäger is een bedaard man, maar als het over onderwijs gaat, schieten zijn ogen vuur. Deze week krijgt de bezieler van Art Basics for Children (ABC) een prestigieuze prijs voor zijn invloed op dat onderwijs.
Steven Verjans's insight:
Interessante quote: Kansengelijkheid is net iets waar België – zowel Vlaanderen als Wallonië - erg slecht in is. Dat blijkt toch keer op keer in de vergelijkende PISA-onderwijsstudies. Gerhard Jäger: Mja. Je moet opletten met dat soort studies, sommige landen trainen hun leerlingen echt om goed te scoren op PISA. Wat ik echt dramatisch vind, is dit: de overheid heeft voor de hervorming van het secundair onderwijs ook 17.000 jongeren naar hun mening gevraagd. De uitkomst: ze willen meer kunst, ze willen leren koken, ze willen meer over de liefde leren, over geld ook wel. Als je dan ziet hoe weinig daar in de uiteindelijke hervorming van overblijft… Je hebt al decennia een spanning in het onderwijs tussen een trend die de persoonlijkheid van leerlingen wil versterken en een die wil dat we dingen die economisch nuttig zijn aanleren. Dat laatste aspect weegt in Vlaanderen zwaar door.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
October 31, 2018 5:30 AM
Scoop.it!

Reconstructie: hoe de examencrisis in Maastricht zich jarenlang opbouwde | Trouw

Reconstructie: hoe de examencrisis in Maastricht zich jarenlang opbouwde | Trouw | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
De eindexamens van honderden leerlingen van het VMBO Maastricht bleken niet op orde. De chaos op de school is een symptoom van fundamentele problemen met het voortgezet onderwijs in de stad.
Steven Verjans's insight:
Interessant: het systeem van kwaliteitszorg is zo ingericht dat eigenlijk niemand het initiatief neemt om in te grijpen als het misloopt. Hoe vrijheid van onderwijs kan leiden tot inertie.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
September 5, 2018 9:20 AM
Scoop.it!

Gezonde ambitie als motor in de klas

Gezonde ambitie als motor in de klas | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

Welbevinden en prestaties van leerlingen staan niet haaks op elkaar, zegt Maarten Vansteen­kiste. Laten we in het onderwijs kiezen voor een situatie van en / en.

Steven Verjans's insight:
In de opstart van het nieuwe schooljaar ontstond in de Vlaamse pers een discussie over kwaliteit van onderwijs, en er lijken zich twee kampen af te tekenen: het ene kamp (met Dirk van Damme) dat nadruk legt op schoolse prestaties, zoals gemeten in OESO-onderzoek zoals PISA; het andere kamp dat welbevinden, motivatie en zin om te leren (leerhouding) belangrijker vindt dan meetbare prestaties. Prof. Maarten Vansteenkiste (UGent) argumenteert dat het een het ander kan versterken,,,
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
August 30, 2018 7:36 AM
Scoop.it!

Studentevaluaties voeden wantrouwen naar docenten

Studentevaluaties voeden wantrouwen naar docenten | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it

VU-wetenschapper Christine Teelken heeft onderzoek gedaan naar de onderwijsevaluaties en de impact daarvan op de daadwerkelijk waargenomen kwaliteit van het onderwijs. Uit haar onderzoek wordt duidelijk dat docenten in het hoger onderwijs zich verzetten tegen de vaak anonieme online onderwijsevaluaties van studenten. De bevraagde docenten geven aan dat zij veel liever zouden werken met peerreview onderwijsevaluaties tussen directe collega’s of die van andere hoger onderwijsinstellingen.

Steven Verjans's insight:
Interessante bijdrage over het onpersoonlijke van studentevaluaties.
No comment yet.
Scooped by Steven Verjans
June 25, 2018 6:22 AM
Scoop.it!

Naar aanleiding van het #VMBO-debacle: 'Inspectie te passief bij toezicht op scholen'

Naar aanleiding van het #VMBO-debacle: 'Inspectie te passief bij toezicht op scholen' | Kwaliteit van Onderwijs | Scoop.it
De Onderwijsinspectie is te passief bij het toezicht op scholen. De inspectie treedt onvoldoende op tegen scholen die in gebreke blijven of hun zorgplicht niet nakomen. Die kritiek uiten onderwijsjuristen en belangenverenigingen van ouders in EenVandaag. Volgens hen horen ouders die zorgen of misstanden melden vrijwel nooit iets terug van de inspectie en blijven ze vaak met lege handen achter. 
Steven Verjans's insight:
Aanleiding voor dit stuk is het zogenaamde debacle in Maastricht waar meer dan 350 leerlingen uit twee VMBO-scholen van hetzelfde schoolbestuur wel eindexamen hebben afgelegd, maar toch geen diploma ontvangen, omdat niet alle vakken vóór het eindexamen waren afgerond op school.
No comment yet.