 Your new post is loading...
|
Scooped by
Steven Verjans
November 8, 2023 3:53 PM
|
Welk rapport krijgt de nieuwe doorlichting? Wetenschappelijk onderzoek laat schoolleiders en leraren aan het woord over de inspectie.
|
Scooped by
Steven Verjans
May 17, 2022 1:41 PM
|
Opleidingsverantwoordelijke Lerarenopleiding Secundair Onderwijs, Steven Verjans, reageerde afgelopen weekend op een eerder verschenen commentaarstuk in De Standaard over de 'Vlaamse toets
|
Scooped by
Steven Verjans
September 30, 2021 8:07 AM
|
Want internationaal onderzoek toont keer op keer aan dat onderwijskwaliteit staat of valt met de kwaliteit van de docent voor de klas. En niet met de toetsen die de docent afneemt. Sterker nog, die van overheidswege opgelegde toetsen tasten de autonomie aan en werken daarmee averechts. De leraar wordt steeds meer een uitvoerder wiens professioneel oordeel de overheid wantrouwt. Het draagt niet bij aan de aantrekkelijkheid van het leraarsberoep. Het wantrouwen waarvan de toetsen getuigen, erodeert het beroep juist. Zelfs sommige toetsinstituten waarschuwen dat centrale, gestandaardiseerde toetsen kunnen leiden tot teaching to the test: leraren gaan zich richten op wat in de toets gevraagd wordt en op het trainen van toetsopgaven. Dat leidt eerder tot schraler dan beter onderwijs. Ook hier geldt dat juist kinderen die van huis uit minder bagage meekrijgen de dupe worden van dat verschraalde onderwijs.
|
Scooped by
Steven Verjans
June 11, 2020 5:07 AM
|
Studentevaluaties zijn een ontoereikende en onwenselijke methode om kwaliteit te beoordelen. Dat moet anders, zegt Menno van der Schoot. Hij pleit voor een een benadering waarbij ook collega-docenten een belangrijke rol spelen. Hij pleit voor een brede aanpak met daarin centraal: gesprek, openheid, peer feedback...
|
Scooped by
Steven Verjans
February 28, 2020 12:08 PM
|
[This, admittedly quite long, post is a sample chapter from a book I may end up writing about the ethics of academia. I'm interested in feedback on it. Would people be interested in an entire book examining the moral dilemmas faced by the typical academic? Is this analysis of grading any good? Let me know]
|
Scooped by
Steven Verjans
February 28, 2020 11:17 AM
|
Volgens universitair hoofddocent Menno van der Schoot doet het gebruik van beoordelingsformulieren meer kwaad dan goed.
|
Scooped by
Steven Verjans
May 22, 2019 7:53 AM
|
Bijna twintigduizend groepachtleerlingen hebben een verkeerd advies op hun eindtoets gekregen. Door een rekenfout viel dat meestal te hoog uit. Van alle leerlingen is bij elf procent een verkeerd advies gegeven. Bij enkele duizenden groepachters was het advies al bijgesteld.
|
Scooped by
Steven Verjans
February 18, 2019 10:00 AM
|
De sorteermachine bij de overgang naar het voortgezet onderwijs piept en kraakt aan alle kanten De huidige sorteermachine bij de overgang naar het voortgezet onderwijs moet bij het grofvuil, betoogt onderwijswetenschapper Louise Elffers.
|
Scooped by
Steven Verjans
December 14, 2018 1:53 PM
|
Zowel de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs als de Inspectie van het Onderwijs heeft steken laten vallen bij de diplomacrisis, staat in een serie rapporten.
|
Scooped by
Steven Verjans
September 5, 2018 2:08 PM
|
Tegelijk streven naar excellentie en naar gelijke kansen op school leidt tot botsingen. De overheid en het onderwijs moeten een redelijk compromis sluiten om beide aandacht te geven. De ongelijkheid in de samenleving verminderen kan die opdracht al veel eenvoudiger maken.
|
Scooped by
Steven Verjans
September 5, 2018 9:10 AM
|
Er zit betonrot in de fundamenten van ons onderwijs. Ouders die hun kinderen te weinig ambitie meegeven, leerkrachten die niet meer op tafel durven te kloppen, scholen die minderwaardige diploma’s afleveren. En alvast dat laatste is deels te danken aan zijn eigen naïviteit, zo geeft onderwijstopman Dirk Van Damme nu toe.
|
Scooped by
Steven Verjans
June 27, 2018 11:53 AM
|
De 354 leerlingen van het VMBO Maastricht hoeven hun eindexamen niet over te doen. De uitslag van de schriftelijke eindexamens blijft staan. Dat heeft minister Arie Slob van Onderwijs woensdagmiddag bekendgemaakt in een overleg met leden van de Tweede Kamer.
|
Scooped by
Steven Verjans
April 17, 2018 3:43 AM
|
Deze opinie schreef ik voor De Morgen: Een goede school houdt informatie bij over de kinderen waar ze voor verantwoordelijk zijn. Dat doet ze in een zogenaamd leerlingvolgsysteem. Maar leerlingen veranderen van school, en misschien is het handig dat deze informatie dan met de leerling in een soort van digitaal paspoort mee gegeven kan worden.…
|
|
Scooped by
Steven Verjans
June 13, 2022 11:14 AM
|
Vorige maand was er fantastisch nieuws over ons onderwijs. Het percentage laaggeschoolde Vlamingen, dus zonder middelbaar diploma, is opnieuw gevoelig gedaald. En het percentage hooggeschoolde, die een opleiding aan de universiteit of hogeschool hebben voltooid, is alweer sterk gestegen. Zeker als je het bekijkt over een langere periode, valt op hoe spectaculair de evolutie is. In 1999 had een verbijsterende 42,3 procent van de Vlamingen zijn secundair onderwijs niet afgemaakt. Vandaag is dat nog maar 15,9 procent. Het aandeel hooggeschoolden ging dan weer van 25,2 naar 45,4 procent. Bij de 25- tot 34-jarigen zitten we zelfs aan 53,5 procent. In iets meer dan twintig jaar tijd is onze scholingsgraad dus pijlsnel gestegen. Dat is dezelfde periode als die waarin de kwaliteit van het onderwijs zogezegd is gekelderd. Het is zeker niet mijn bedoeling om de alarmsignalen weg te wuiven. Maar afhankelijk van wat je meet, kun je wel verschillende indrukken krijgen van hoe het gesteld is met ‘ons kapitaal’, zoals Ben Weyts de Vlaamse jongeren noemt. Het relativeert de nostalgie naar de tijd toen leraars louter aan kennisoverdracht deden. Zeker, toen konden kinderen beter rekenen. Maar de helft van de Vlamingen had geen diploma middelbaar onderwijs! [...]
De kans is dan ook reëel dat de explosie van de scholingsgraad een verdere impact zal hebben op de status van de leraar. Waar die vroeger, als een van de schaarse hoogopgeleiden, ontzag afdwong, zijn de ouders nu vaak even hoog of hogeropgeleid dan hijzelf. En tot slot zorgt het grote succes van het hoger onderwijs er ook voor dat jongeren die voor een opleiding tot leraar zouden kunnen kiezen, heel veel andere opties hebben.
|
Scooped by
Steven Verjans
December 20, 2021 8:33 AM
|
[Beeld @HBvL]
Maar zijn centrale toetsen voor Nederlands en wiskunde wel een goede en voldoende maat voor de kwaliteit van het onderwijs? De Vlaamse onderwijsinspectie hanteert bewust een breed analysekader waarbij veel aspecten aan bod komen, net omdat onderwijskwaliteit zo’n complex gegeven is. Zijn de Vlaamse toetsen dan mogelijk een goede aanvulling? Hier stelt zich de vraag of zulke toetsen wel objectief en neutraal kunnen zijn, en of ze wel meten wat we willen meten. Onderzoek toont dat het oplossen van toetsen in het basisonderwijs een goede taalvaardigheid en achtergrondkennis vereist, zelfs voor wiskunde. Gestandaardiseerde toetsen houden geen rekening met de sociaal-economische verschillen tussen leerlingen, hun thuistaal, hun leermoeilijkheden, etc. en hebben dus maar een erg beperkte informatiewaarde.
|
Scooped by
Steven Verjans
September 30, 2021 5:51 AM
|
Als er geen rechtstreekse gevolgen mogen verbonden worden aan de toetsen, kan de vraag gesteld hoe de onderwijskwaliteit opgevolgd zal worden. “Zowel scholen als de overheid kunnen vandaag niet goed meten waar we staan”, zegt Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA)
|
Scooped by
Steven Verjans
May 27, 2020 4:00 AM
|
“Verbeter de leraar en de leerlingen zullen vanzelf betere resultaten halen.” Dat ziet Dirk Van Damme als de noodzakelijke voorwaarde om de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs structureel op te krikken. Onze journalist vroeg hem in het kader van #operatietoekomst wat we dringend moeten aanpakken.
|
Scooped by
Steven Verjans
February 28, 2020 11:21 AM
|
Menno van der Schoot benadrukte op ScienceGuide (‘Een scriptiebeoordeling past niet in een schema’, 11 februari 2020) terecht de schijnobjectiviteit die een rubric biedt bij het beoordelen van een eindproduct zoals een scriptie. Hij stelde ook dat docenten in het hoger onderwijs bekneld raken door het van hogerhand opgelegde gebruik van rubrics en soortgelijke verplichtingen, en riep op tot vertrouwen. De beheerscultuur of controledrang wil ik niet verdedigen, maar ik heb wel moeite met deze oproep. Verdient het vakmanschap van universitair docenten dit vertrouwen wel?
|
Scooped by
Steven Verjans
October 18, 2019 5:50 AM
|
Zeven jaar na het uitkomen van zijn boek, ziet Gert Biesta hoe de nadruk op rendement in het onderwijs nog onverminderd sterk is.
|
Scooped by
Steven Verjans
April 24, 2019 3:57 AM
|
“Vanuit een pedagogische hoek zijn er heel wat bezwaren tegen beide claims. De meest voor de hand liggende: beide strekkingen koesteren de overdreven verwachting dat je menselijk gedrag objectief en eenduidig kunt meten. Natuurwetenschappen hebben duidelijke schalen met vaste begin- en eindpunten, menswetenschappen niet. Schoolprestaties zijn geen afmetingen, graden, frequenties, voltages of ampères. Waar begint een schaal voor rekenen en hoe vordert die in tussenstappen? Waar begint taal en waar zitten de tussenniveaus en referentiekaders op die schaal? Wanneer ben je bezig met begrijpend lezen en wanneer niet? Waar ligt de grens? Die vraag geldt voor alles wat leerlingen op school leren. Menselijk gedrag is individueel onvoorspelbaar. Ook bij surveymetingen krijg je hoogstens een robotfoto van prestaties, die abstractie maakt van alle individuele en plaatselijke omstandigheden. Onderwijs- en leerprocessen spelen zich af in een menselijke relatie tussen leraren, leerlingen, ouders en de leerinhouden. Het thuismilieu beïnvloedt die relatie. Voor alle duidelijkheid, toetsen en examens zijn nodig. Maar er zijn heel wat gedragingen die zich niet tot metingen lenen. Alles wat met creativiteit en waarden te maken heeft, ontsnapt grotendeels aan een objectieve weging. Daarvoor heb je de inbreng van leraren nodig. Na interactie met collega’s, de leerlingen en de ouders evolueren hun vaststellingen tot een genuanceerd verhaal. Die interactie is fundamenteel eigen aan een pedagogische relatie en is nodig voordat er beslissingen voor een volgend schooltraject worden genomen. Toetsen zijn nuttig als ze een ondersteunende functie hebben bij de beoordeling van leerlingen, scholen en zelfs systemen. Op het niveau van de klas hanteren leraren ze binnen het geheel van opvolging, begeleiding en evaluatie, in een blijvende interactie tussen de leerling, leraar, ouders en collega’s. Alleenzaligmakende toetsen bestaan niet. Dezelfde doelstellingen leveren verschillende toetsen op. Als je toch een minimum aan gemeenschappelijkheid nastreeft, kan dat via duidelijke (minimum)doelstellingen. Bij een pedagogisch georiënteerd onderwijs kan kwaliteitscontrole via een evenwichtig systeem met een inspectiekorps, peilings- en ijkingsproeven, oriënteringstoetsen en een aanbod van goed gevalideerde toetsen. Misschien moeten we wat centrale examens betreft de bekende wet van de econoom Charles Goodhart in het achterhoofd houden: ‘Wanneer een meting een doel wordt, houdt ze op een goeie meting te zijn.’ “
|
Scooped by
Steven Verjans
January 13, 2019 7:04 AM
|
“De kwaliteit van leerboeken is om te huilen in ons land. En misschien moeten we onze leerkrachten in spe gewoon allemaal een filosofisch jaar laten doen.” De Oostenrijkse Gerhard Jäger is een bedaard man, maar als het over onderwijs gaat, schieten zijn ogen vuur. Deze week krijgt de bezieler van Art Basics for Children (ABC) een prestigieuze prijs voor zijn invloed op dat onderwijs.
|
Scooped by
Steven Verjans
October 31, 2018 5:30 AM
|
De eindexamens van honderden leerlingen van het VMBO Maastricht bleken niet op orde. De chaos op de school is een symptoom van fundamentele problemen met het voortgezet onderwijs in de stad.
|
Scooped by
Steven Verjans
September 5, 2018 9:20 AM
|
Welbevinden en prestaties van leerlingen staan niet haaks op elkaar, zegt Maarten Vansteenkiste. Laten we in het onderwijs kiezen voor een situatie van en / en.
|
Scooped by
Steven Verjans
August 30, 2018 7:36 AM
|
VU-wetenschapper Christine Teelken heeft onderzoek gedaan naar de onderwijsevaluaties en de impact daarvan op de daadwerkelijk waargenomen kwaliteit van het onderwijs. Uit haar onderzoek wordt duidelijk dat docenten in het hoger onderwijs zich verzetten tegen de vaak anonieme online onderwijsevaluaties van studenten. De bevraagde docenten geven aan dat zij veel liever zouden werken met peerreview onderwijsevaluaties tussen directe collega’s of die van andere hoger onderwijsinstellingen.
|
Scooped by
Steven Verjans
June 25, 2018 6:22 AM
|
De Onderwijsinspectie is te passief bij het toezicht op scholen. De inspectie treedt onvoldoende op tegen scholen die in gebreke blijven of hun zorgplicht niet nakomen. Die kritiek uiten onderwijsjuristen en belangenverenigingen van ouders in EenVandaag. Volgens hen horen ouders die zorgen of misstanden melden vrijwel nooit iets terug van de inspectie en blijven ze vaak met lege handen achter.
|