Het hardnekkige gerucht dat Facebook je afluistert en je vervolgens op basis daarvan advertenties toont, lijkt uit de lucht gegrepen.
Get Started for FREE
Sign up with Facebook Sign up with X
I don't have a Facebook or a X account
Tags |
---|
Scooped by
MrBieb
onto Mediawijsheid in het VO |
Het hardnekkige gerucht dat Facebook je afluistert en je vervolgens op basis daarvan advertenties toont, lijkt uit de lucht gegrepen.
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Scoop.it!
Find out why Project Gutenberg Open Audiobook Collection is one of the best inventions of 2023
MrBieb's insight:
Een van de prijswinnaars van de beste uitvindingen in 2023 volgens Time. Deze is interessant voor het onderwijs omdat er gratis te beluisteren audioboeken mee worden beschikbaar gesteld.
Scoop.it!
Barend Last en Thijmen Sprakel schreven een boek over generatieve AI in het onderwijs om leraren te helpen AI verantwoord te integreren in hun onderwijs en hen vaardiger maken in het gebruik ervan.
Scoop.it!
This post outlines how to create references for large language model AI tools like ChatGPT and how to present AI-generated text in a paper...... Creating a reference to ChatGPT or other AI models and softwareThe in-text citations and references above are adapted from the reference template for software in Section 10.10 of the Publication Manual (American Psychological Association, 2020, Chapter 10). Although here we focus on ChatGPT, because these guidelines are based on the software template, they can be adapted to note the use of other large language models (e.g., Bard), algorithms, and similar software.
MrBieb's insight:
Welkome richtilijn om door ChatGTP gebruikte tekst toch toe te staan in werkstukken van leerlingen.
Scoop.it!
A study by the education website Intelligent.com found most students could not compare tutoring with AI to tutoring with people, but of those who had experience with both, 85 percent said ChatGPT was more effective.
Scoop.it!
.... Dat blijkt ook uit onderzoek van het Commissariaat van de Media.Het aantal mensen dat het nieuws soms of vaak overslaat is gestegen van 28 naar 38 procent. Een belangrijke reden daarvoor:de negativiteit van het nieuws. Mensen worden er somber van. En haken af. Dat is een slechte ontwikkeling. Want journalisten hebben de taak om te vertellen wat er gebeurt in de wereld. Dat is belangrijk: als u dat weet, kunt u betere keuzes maken. Maar vertellen journalisten wel het hele verhaal? De Zweedse statisticus Hans Rösling vond van niet, zo legde hij uit bij Arjen Lubach.....
MrBieb's insight:
Voor de Lubach video : https://youtu.be/
Scoop.it!
Door heel Nederland en Vlaanderen zijn er jaarlijks verschillende schrijfwedstrijden voor iedereen! Jong of oud, bekend of nog onbekend, poëzie, proza, scenario, essay, alles vind je er terug. Om deze […]
Scoop.it!
Het aantal bezoekers van Lezen voor de lijst, een website die leerlingen wil helpen om boeken voor de lijst te kiezen die passen bij hun literaire niveau, is zich aan het stabiliseren na een jarenlange sterke groei. De website voor leerlingen, met pagina’s voor te lezen boeken en opdrachten, is te vinden op de Jeugdbibliotheek. […]
Scoop.it!
From
lc
Zes leerlingen van het Drachtster Lyceum schrijven nieuwe biografieën over Friese vrouwen. Ze doen mee aan het Europese project WikiWomen, dat gestart is om de verhouding tussen mannen en vrouwen op Wikipedia in balans te krijgen.
MrBieb's insight:
En waarom in de andere provincies/scholen niet eenzelfde project voor streekschrijvers (m/v). Een mooie combinatie voor het vak Nederlands en Informatievaardigheden.
Scoop.it!
Emails spy on us. Let’s put a stop to it.
Many of the emails we receive from organisations contain tiny images that relay information back to the sender. These are called tracking or spy pixels. The emails we receive can often tell the sender:
In many cases, if we unsubscribe from a mailing list and revisit an email, that data will continue to be collected. After all, unsubscribing doesn’t delete the spy pixel or the unique URLs that identify links you click.......
MrBieb's insight:
Alweer een handige uiteenzetting over misbruik van digitale media (mail) door bedrijven en overheden en hoe we hier paal en perk kunnen stellen. Site biedt genoeg voorbeelden om leerlingen actief met mediawijsheid om te gaan door bv. de bedrijven die hen spy pickels mailen aan te pakken.
Scoop.it!
Je hoort tijdens een debat een politicus die heel stellig zegt dat zijn gemeente de groenste van het land is. Maar achteraf hoor je dat factcheckers hebben ontdekt dat dat helemaal niet waar is! Hoe weet je of een politicus een feit, onwaarheid of mening vertelt? Fifi Schwarz (Producent Nieuwswijsheid bij Beeld en Geluid in Den Haag) vertelt erover en geeft tips waar je zelf op kunt letten.
Scoop.it!
Google introduceert een nieuwe functie: Google Multisearch. Deze compleet nieuwe manier van zoeken gebruikt zowel tekst als afbeeldingen tegelijkertijd.
Scoop.it!
Welke mechanismes zitten achter de beelden die je ziet in de media? Op die vraag probeert HUMAN Mediastorm antwoord te vinden. Wouter van Noort is een van de presentatoren van het nieuwe wekelijkse programma. We vroegen hem waarom daar nu behoefte aan is. "Gebrek aan zelfreflectie in de media draagt bij aan het wantrouwen van media."
Scoop.it!
Een veelheid aan berichten die in media van over de hele wereld verschijnen en die (onafhankelijke) fact checkers groepen uit de hele wereld op hun waarheid gecontroleerd worden.
MrBieb's insight:
|
Scoop.it!
Stand out among the competition with over 1000 AI-inspired resume examples. See what works for the resumes of the world’s most successful people, and create a resume that’s just as good.
MrBieb's insight:
Maar ook uitstekend te gebruiken om leerlingen een opdracht factcheking te geven. Wat klopt er wel/niet van de CV van Elon Musk en andere (historisch) bekenden.
Scoop.it!
Natuurlijk is er al een waslijst aan programma's,, meesten daarvan (dure) betaalde versies, om het gebruik van AI (ChatGPT) te ontmaskeren.
Scoop.it!
Dit is een heel eenvoudig hulpmiddel om het script uit een YouTube-video te halen. Een mooie tijdsbesparing als je YouTube-video's in de klas gebruikt en de tekst wilt bewerken.
Scoop.it!
Een rapport over de onvoorziene invloed van digitalisering op de cognitieve ontwikkeling van kinderen, in samenwerking met Theo Compernolle, Remco Pijpers, Marije Lagendijk en anderen.
MrBieb's insight:
Gaan we het schoolbord, pen en papier weer gebruiken? Of is een goede fusie van oude & nieuw e tecnieken beter? Wat voor het basisonderwijs geldt, geldt ook in grote mate voor het midelbaar onderwijs.
Scoop.it!
From
youtu
Als je kijkt naar series, soaps en films lijkt alles een beetje hetzelfde. Deze maand gaat iedereen naar de zoveelste superheldenfilm in de bioscoop en verhaallijnen van GTST zijn al tientallen jaren 'meer van hetzelfde'. Er is niets nieuws onder de zon. En dat is niet erg: we houden nu eenmaal van formuletelevisie. Sterker nog: deze ‘slechte’ televisie is zelfs goed voor je. Hoogleraar Media Studies Mark Deuze van de Universiteit van Amsterdam legt uit hoe deze pulp tv je leert om de wereld om je heen beter te begrijpen. Zelfs een wereld die in rap tempo verandert.
Scoop.it!
Lezen Centraal heeft dit jaar een feestelijke titel omdat Stichting Lezen 35 jaar bestaat. Het jubileum is ook een goede reden om de balans op te maken van meer dan drie decennia leesbevordering. Welke ontwikkeling hebben we gezien in het leesgedrag, de leesmotivatie en de leesvaardigheid van kinderen en jongeren? Hoe hebben ouders en professionals […]
Scoop.it!
De Scriptieprijs Leesbevordering 2020-2022 is gewonnen door Marie Buesink, die in haar masterscriptie onderzoek deed naar otome, Japanse visuele romans die je leest op een spelcomputer of smartphone. De toevoeging van beeld en geluid maakt visuele romans toegankelijk voor minder ervaren lezers, concludeert ze. Buesink schreef haar scriptie, met als titel A Novel, a Game, or a […]
Scoop.it!
Als alle zoekopdrachten die nu door de zoekmachines van Google en Microsoft worden voorzien van een AI-gegenereerd tekstje met de samenvatting van de zoekresultaten, hebben zij maar liefst vijf keer zoveel rekenkracht nodig.
Nu al zijn zoekopdrachten goed voor 1,6 miljard ton broeikasgassen, ofwel 4% van de totale uitstoot ter wereld. Het toevoegen van de rekenintensieve tekstbots zorgt voor een extra uitstoot van vele tonnen CO2, waarschuwt Spaanse computerwetenschapper Carlos Gómez-Rodrígue van de Universiteit van Coruña in Wired
MrBieb's insight:
Elk voordeel heeft zijn nadeel - misschien dat AI er wel voor zorgt dat er oplossingen worden gevonden om die datacentra veel energie efficiënter te laten werken. En misschien komt die oplossing wel op tijd, maar misschien ook wel niet. Optimist:AI niet tegenhouden. Pessimist: AI tegenhouden.
Scoop.it!
Deze website toont aan hoe moeilijk het al geworden is om een echt gezicht te onderscheiden van een computer-gegenereerd gezicht. Het principe is simpel: je krijgt 2 foto's te zien en moet de foto aanklikken die je denkt dat fout is. Alle foto's zijn afkomstig enerzijds van de collectie van computer gemaakte gezichten van ThisPersonDoesNotExist en anderzijds van echte foto's van de FFHQ dataset.
MrBieb's insight:
Met de aanwijzingen op deze pagina is het goed te doen om (voorlopig nog) een computer gegenereerde foto van een persoon te onderscheiden van een echte. Aardig om leerlingen hiermee te laten oefenen in een lessenreeks over nepnieuws / misbruik social media.
Scoop.it!
Kamerbrief Zoals we in onze vorige blog al schreven, legt onze nieuwe onderwijsminister Dennis Wiersma in zijn recente Kamerbrief de nadruk...
Over het belang van het benadrukken van taal schreven we al. De centrale taak van het taal- en leesonderwijs is immers de ontwikkeling van kinderen en jongeren tot zelfstandige en gemotiveerde lezers die veel lezen voor hun plezier en voor hun ontwikkeling. Dat goed taal- en leesonderwijs de basis vormt voor digitale geletterdheid weten we ook al sinds lang (OECD, 2015). Maar het zou natuurlijk mooi zijn als onderwijs in digitale geletterdheid, behalve aan het digitaal geletterd worden van leerlingen, ook aan hun taal- en leesontwikkeling zou kunnen bijdragen.
Scoop.it!
Artificial Intelligence (AI) gaat een enorme impact hebben. Hoog tijd om er meer over te weten te komen. Schrijf je in voor de gratis Nationale AI-cursus! AI voor OnderwijsIn deze online cursus ontdek je samen met andere onderwijs professionals wat AI nu eigenlijk is en hoe dit het onderwijs kan helpen. Je leert in je eigen tempo, wanneer het jou uitkomt. Tijdens deze cursus leer je:
Scoop.it!
From
youtu
Influencers zijn razend populair. Hoeveel invloed hebben zij op hun volgers? En is die invloed positief of negatief? Communicatiewetenschapper Emmelyn Croes (Tilburg University) vertelt het je in dit college. |