Italian Social Marketing Network - Newsletter 182
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Coronavirus, la comunicazione scientifica fallisce se si esprime dissenso con l’insulto - Di Roberto De Vogli

Coronavirus, la comunicazione scientifica fallisce se si esprime dissenso con l’insulto - Di Roberto De Vogli | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Personalità che esprimono opinioni sul coronavirus nei mass media, invece di insultare i colleghi che la pensano diversamente, dovrebbero contribuire a creare una cultura nazionale dove le ingiurie diventino più umilianti per chi le proferisce rispetto a chi le riceve.

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Marketing sociale. Health promotion. Social media.
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GovComms Festival – 17 Novembre 2020

GovComms Festival – 17 Novembre 2020 | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Contentgroup presenta  GovComms Festival , il primo evento globale al mondo dedicato al futuro delle comunicazioni governative. Il festival di quest'anno fa parte di "Government After Shock" dell'Organizzazione per la cooperazione e lo sviluppo economico ( OCSE) . Il GovComms Festival è un'opportunità unica per governi, organizzazioni del settore pubblico per discutere del futuro delle comunicazioni dirette ai cittadini. 

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Come guadagnano i social spiegato in "The Social Dilemma" Netflix

Se non stai pagando un prodotto, allora sei TU il prodotto”. Questa frase, citata in questa scena di The Social Dilemma, spiega come ogni social sia in competizione con un altro per attirare l’attenzione delle persone. Ecco spiegato nel nuovo documentario Netflix, alcuni degli aspetti più fondamentali di questa industria. A cominciare da una domanda: da cosa guadagnano i social?.
In questo ibrido tra dramma e documentario sull'influenza pericolosa dei social network, alcuni esperti di tecnologie lanciano l'allarme sugli strumenti che hanno creato.
Guarda ora "The Social Dilemma": https://www.netflix.com/it/title/81254224

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Scientific consensus on the COVID-19 pandemic: we need to act now - The Lancet

Scientific consensus on the COVID-19 pandemic: we need to act now - The Lancet | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) has infected more than  35 million people globally, with more than 1 million deaths recorded by WHO as of Oct 12, 2020. As a second wave of COVID-19 affects Europe, and with winter approaching,
we need clear communication about the risks posed by COVID-19 and effective strategies to combat them. Here, we share our view of the current evidence-based consensus on
COVID-19.

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Reducing the Spread of COVID-19: A Social Marketing Perspective - Nancy R. Lee, 2020

Reducing the Spread of COVID-19: A Social Marketing Perspective - Nancy R. Lee, 2020 | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

This article presents perspectives on what social marketing principles, strategies, and best practices appear to have been applied to reducing the spread of the coronavirus disease 2019 (COVID-19), even if they were not labeled as such. In addition, it discusses which ones were not apparent in this campaign to date (as of April 30, 2020) and might have helped.

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Dr Timo Dietrich - CHANGE 2018 keynote

Dr Timo Dietrich | Lecturer (Griffith University)/Research Fellow (University of Queensland) CHANGE 2018 keynote:

“We don’t stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing”. ~ Bernard Shaw

Gamification applies the principles of play to engage and have fun while ensuring program messages are received. Gamification can change behaviour for the better, and it doesn't have to break the bank.

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The effects of communicating uncertainty on public trust in facts and numbers - PNAS

The effects of communicating uncertainty on public trust in facts and numbers - PNAS | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Does openly communicating uncertainty around facts and numbers necessarily undermine audiences’ trust in the facts, or the communicators?

Communicating uncertainty numerically only exerted a minor effect on trust. Knowing this should allow academics and science communicators to be more transparent about the limits of human knowledge.

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La gestione della complessità dei servizi sanitari: le competenze necessarie di management e leadership - Di Carlo Favaretti. Sistema Salute Perugia

L’articolo di Carlo Favaretti dibatte sulla gestione della complessità dei servizi sanitari e offre elementi di riflessione “operativa” per sviluppare le competenze (conoscenze, abilità pratiche e atteggiamenti) di manager e leader sanitari moderni.

SISTEMA SALUTE

La Rivista italiana di educazione sanitaria

e promozione della salute

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Mercanti di dubbi: Come un manipolo di scienziati ha nascosto la verità, dal fumo al riscaldamento globale - Naomi Oreskes, Erik M. Conway

Mercanti di dubbi: Come un manipolo di scienziati ha nascosto la verità, dal fumo al riscaldamento globale - Naomi Oreskes, Erik M. Conway | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Fumo, DDT, piogge acide, buco nell’ozono e riscaldamento globale: per decenni, l’applicazione delle misure a tutela della salute delle persone e dell’ambiente è stata ritardata da scienziati, politici, apparati industriali e media compiacenti. Mercanti di dubbi spiega come hanno fatto, e cosa occorre fare per difendersi dalla manipolazione.

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Attività fisica a casa. Una serie d’infografiche per proporla.  Dors

Attività fisica a casa. Una serie d’infografiche per proporla.  Dors | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
Pubblichiamo 4 infografiche per promuovere comportamenti attivi nei periodi in cui siamo costretti a rimanere a casa. Sono rivolte a genitori, a chi lavora da casa, a chi vive in condizioni considerate di rischio e di vulnerabilità.
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What Is Wrong With Advertising in Three Promoted Tweets

What Is Wrong With Advertising in Three Promoted Tweets | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
"According to the Institute of Practitioners in Advertising, today’s advertising works less well at helping companies sell more stuff than at any time in the last 24 years."
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Il primo manuale italiano di “Marketing sociale per la salute e per l’ambiente. Non solo saponette” - Appena uscito

Il primo manuale italiano di “Marketing sociale per la salute e per l’ambiente. Non solo saponette” - Appena uscito | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

“Perché non puoi vendere la solidarietà come vendi una saponetta?” Con questa domanda nel 1951 il dott. Weibe, psicologo della ricerca, riferendosi alla pubblicità radio/televisiva diede inizio a quello che poi diventerà il “Social Marketing....

Grazie a Pina Lalli per la stimolante prefazione e a Cultura e Salute Editore Perugia, un prezioso "artigiano" dell'editoria.

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Change2020: Identifying Consumer Insights that Matter -  Social Marketing @ Griffith

This Change 2020 event will take you into the world of consumer insights that will help you design innovative behaviour change solutions. Enjoy our very first Change2020 series, proudly brought to you by Social Marketing @ Griffith.
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Global COVID-19 study finds a strong link between health messaging and behaviour

Global COVID-19 study finds a strong link between health messaging and behaviour | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
Montreal researchers say data can help authorities reach certain groups to improve safety guideline adherence.

Six months after its initial launch, a Montreal-led international survey of global attitudes around the COVID-19 pandemic is yielding tangible and useful results. It also reflects the wide range of responses from the global population seen since much of the world went into lockdown this spring.

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Ai tempi del Covid: i 63 studenti del Corso di Marketing Sociale 2020/2021 Compass Università di Bologna - G.Fattori 

Ai tempi del Covid: i 63 studenti del Corso di Marketing Sociale 2020/2021 Compass Università di Bologna - G.Fattori  | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

(Lavori in corso) 1 - Ciclo sostenibile. Con il progetto Ciclo Sostenibile ci poniamo come obiettivo quello di promuovere l’utilizzo di alternative sostenibili al classico assorbente usa e getta. Per arrivare ad un cambiamento nei comportamenti delle donne sarà necessario …

MARKETING SOCIALE

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John Snow Memorandum - The Lancet

John Snow Memorandum - The Lancet | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Japan, Vietnam, and New Zealand, to name a few countries, have shown that robust public health responses can control transmission, allowing life to return to near-normal, and there are many such success stories. The evidence is very clear: controlling community spread of COVID-19 is the best way to protect our societies and economies until safe and effective vaccines and therapeutics arrive within the coming months.
We cannot afford distractions that undermine an effective response; it is essential that we act urgently based on the evidence.
To support this call for action, sign the John Snow Memorandum.

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Climate Change Communication - Nuova Lista @mktsociale

Climate Change Communication - Nuova Lista @mktsociale | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
Health Promotion: Social Marketing, Social Media, salute, ambiente, disuguaglianze sociali.
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Il Nastro Verde 2020 - Rassegna di cinema sostenibile -Multicampus Sostenibile

Il Nastro Verde 2020 - Rassegna di cinema sostenibile -Multicampus Sostenibile | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Cinque pellicole per parlare di sostenibilità e salute: torna per il secondo anno la Rassegna Il Nastro Verde, che parte dal cinema per riflettere su sfide e contenuti dello sviluppo sostenibile. Dal 30 settembre fino al 28 ottobre, 5 appuntamenti tutti i mercoledì saranno l’occasione per confrontarsi su temi come la moda etica circolare, la sicurezza alimentare e i modelli di autoproduzione, la crescita demografica e l’impatto sulla sopravvivenza del Pianeta, gli inquinanti ambientali.

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Innovations in Social Marketing and Public Health Communication - SpringerLink

Innovations in Social Marketing and Public Health Communication - SpringerLink | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
​This volume presents the most current theoretical advances in the fields of social marketing and public health communications. The volume is divided in two parts. Part 1 contains chapters pertaining to research and theory reflecting improvements and contributions to theories that help improving quality of life. It includes literature reviews, conceptual research and empirical studies on social marketing communications, models to understand individual’s risky behaviors, and how to improve social interventions. The second part emphasizes applied research, consisting of best practices, applied experiments, and case studies on social marketing innovative practices with implications for quality of life.
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To Solve COVID-19, We Need to See It for What It Is: A Configuration Crisis - By Lee Anne Fennell

To Solve COVID-19, We Need to See It for What It Is: A Configuration Crisis - By Lee Anne Fennell | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

COVID-19 has disrupted the usually unnoticed chunks into which the world is organized. Take, for example, the uneasy start of the new school year. All of the familiar ways in which schools segment and structure life—the self-contained classrooms, the contiguous time blocks spent at school, the on-site lunches and after-school activities—have been scrambled or scrapped. Students, teachers, and parents are struggling to adjust.

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Se i genitori chiedono ad Alexa di leggere le storie della buonanotte ai bambini…

Se i genitori chiedono ad Alexa di leggere le storie della buonanotte ai bambini… | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Da un sondaggio è emerso che il 26% dei genitori inglesi preferisce delegare a dispositivi tecnologici, come Amazon Alexa, la lettura di storie della buonanotte. L’uso delle tecnologie sta prendendo sempre più piede, sostituendo però momenti che segnano la crescita psicologica dei bambini

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5 Things We Need To Do In This Pandemic - And Why We Aren’t Doing Them

5 Things We Need To Do In This Pandemic - And Why We Aren’t Doing Them | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
COVID-19 isn't the first public health issue with serious messaging challenges. Behavior change experts share five things we need to do in this pandemic.
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Convivere con l’incertezza, tra successo e insuccesso - Di Daniele Coen. Forward

Convivere con l’incertezza, tra successo e insuccesso - Di Daniele Coen. Forward | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it
Il mestiere del medico è segnato dall’incertezza. Questo però non deve spaventare, ma piuttosto stimolare la capacità critica.

In un documentatissimo libro di alcuni fa, “Ending medical reversal”, due medici americani, Vinay Prasad (relatore al congresso 4words17ndr) e Adam Cifu, elencano 146 studi clinici pubblicati tra il 2001 e il 2010 da una prestigiosa rivista, il New England Journal of Medicine, che hanno dimostrato l’inefficacia di decine di esami o di trattamenti che erano stati fino ad allora praticati su migliaia, se non su milioni di pazienti. 

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An Evidence-Based Campaign to Reduce Teen Vaping

There is no question that teen vaping is an epidemic across the US. We are now at 28% teen vaping use in the past 30 days among US high school students, which is the largest amount of teens using a nicotine-based product in 20 years. This is something that every single community needs to take action on.

 www.rescueagency.com/ready-made-campaigns

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Social media e ragazzini che “SVAPANO” - Green social festival

Social media e ragazzini che “SVAPANO” - Green social festival | Italian Social Marketing Network  -   Newsletter 182 | Scoop.it

Secondo il Guardian "British American Tobacco" usa i social media e gli influencer per aggirare le leggi sulla pubblicità. Dall’Italia, controlla 33 paesi in tutto il mondo  e oltre 400 influencer.

L’industria del tabacco si rivolge ai ragazzi attraverso i social media e paga gli inluencer per promuovere le sigarette elettroniche su Istagram o TicTok eludendo le leggi sulla pubblicità che proteggono i giovani.

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