Medisch onderwijs - prikbord
153 views | +0 today
Follow
 
Scooped by Marian Schumacher
onto Medisch onderwijs - prikbord
Scoop.it!

Emotieherkenning kan online leren versterken | WilfredRubens.com over leren en ICT

Emotieherkenning kan online leren versterken | WilfredRubens.com over leren en ICT | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Emotie en cognitie hangen nauw met elkaar samen. Toch doen we op het gebied van e-learning weinig met emoties. Dat gaat waarschijnlijk veranderen.

Marian Schumacher's insight:

eyeopener

No comment yet.
Your new post is loading...
Rescooped by Marian Schumacher from Master Leren & Innoveren
Scoop.it!

De evolutie van een wetenschappelijk artikel: timelapse-video toont de 463 versies

De evolutie van een wetenschappelijk artikel: timelapse-video toont de 463 versies | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Schrijven, herschrijven, commentaren verwerken, verder aanpassen. Het hoort bij het werk van een wetenschapper en Tim Weninger wou dit aantonen aan de hand van een korte video waarin hij alle 463 versies van het zelfde artikel naast elkaar geplaatst heeft in 1 timelapse-video. Je ziet eerst het artikel groeien en dan de constante stroom aan tweaks en herzieningen.

Via Jeroen Bottema
No comment yet.
Rescooped by Marian Schumacher from Master Onderwijskunde Leren & Innoveren
Scoop.it!

'Professionalisering docenten moet anders'

'Professionalisering docenten moet anders' | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Om het onderwijs blijvend te laten aansluiten op de onderwijsbehoefte van de 21ste eeuw, is het belangrijk dat leraren zich blijven professionaliseren. De manier waarop dit nu gebeurt, is echter te veel gebaseerd op klassieke inzichten die niet effectief zijn. Leraren moeten niet ván, maar mét elkaar leren. Daarvoor is wel een forse cultuurverandering nodig. Dit stelde prof. dr. Marjan Vermeulen bij de aanvaarding van het bijzonder hoogleraarschap Docentprofessionalisering aan het Welten-instituut van de Open Universiteit. Deze bijzondere leerstoel is ingesteld door onderwijsadviesbureau KPC Groep. Vermeulen sprak haar inaugurele rede uit op 20 mei 2016. De rede had als titel: Leren organiseren; een rijke leeromgeving voor leraren en scholen.

Van individuele focus naar dialoog
Het leren in onderwijsorganisaties is historisch gegroeid vanuit traditionele opvattingen over leren. De methoden en producten die daaruit voortkomen zijn gericht op kennisoverdracht en individueel leren: roostering, één leraar met één groep, examens, overhoringen en voortgangstoetsen. Een ander belangrijk aspect bij het traditionele leren is dat een expert van tevoren de les bepaalt en plant wat de leeruitkomst is. Maar voor de samenleving van de 21ste eeuw is creatief en innovatief gedrag nodig, en dat kan juist het best worden gestimuleerd in een leeromgeving gericht op gezamenlijk of collectief leren. Dat wil zeggen, in een leeromgeving waarin niet alleen ván, maar vooral mét elkaar wordt geleerd door middel van dialoog. Dit geldt ook voor de professionalisering van leerkrachten. Daarnaast is het van belang om leraren en scholen niet als uitvoerders van ideeën van anderen, maar als ontwikkelaars te benaderen.

Leren organiseren"
'Om dat creatief en innovatief gedrag aan te leren, is het van belang dat we het leren opnieuw gaan organiseren. En dat we leren om dat goed te doen', aldus Vermeulen. Dit vraagt wel om een cultuuromslag in onderwijsland. 'Op dit moment worden scholen nog te veel in de positie van aanpassen en uitvoeren geplaatst, op basis van versimpelde informatie uit de wetenschap. Doordat scholen geen volledig inzicht hebben in onderzoeksresultaten worden zij "dom" en afhankelijk gehouden en ontstaat het gevaar van verkeerde implementatie van concepten.'

Gelijkwaardig samenwerken
Om dit te veranderen is het volgens Vermeulen hoog tijd dat onderwijsinstellingen, wetenschap en onderwijsondersteunende organisaties op een gelijkwaardig niveau met elkaar gaan samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe praktijken. Die moeten niet op voorhand zijn dichtgetimmerd, maar gaandeweg gezamenlijk verder worden ingevuld. Wetenschappers zullen daarvoor andere instrumenten moeten ontwikkelen die bijdragen aan wetenschappelijke kennisontwikkeling, maar net zo goed praktisch relevant zijn in hun toepassing. De praktijk, met de lokale kennis en de inzichten in de alledaagse processen en knelpunten, is (pro)actief in de innovatieprocessen. Door de expertise van alle partners op basis van gelijkwaardigheid te benutten, dus door cocreatie, ontstaan professionele leergemeenschappen waarin wordt samengewerkt aan een rijke collectieve leeromgeving voor leerlingen, leraren en scholen.

Oratie > Symposium > afscheidsrede
De oratie van prof. dr. Marjan Vermeulen werd gecombineerd met de afscheidsrede van prof. dr. Peter Sloep, hoogleraar op de leerstoel Technology enhanced learning. Zijn afscheidsrede had als titel 'Open Onderwijs, twee geloven op één kussen'. In de tussenliggende tijd werd een symposium aangeboden met als titel 'Tussen droom en daad; experts bevraagd'. Dit symposium richtte zich op de veranderingen in onze verwachtingen ten aanzien van onderwijs, onderwijsorganisaties en docenten. De oratie startte om 13.00 uur, het symposium om 14.00 uur en de afscheidsrede om 16.00 uur bij de Open Universiteit in Heerlen.

Lees ook het persbericht.


Via Manuela Bazen
Manuela Bazen's curator insight, June 7, 2016 8:13 AM
"Leraren moeten niet ván, maar mét elkaar leren."
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Dit is de reden waarom het ontwikkelen van e-learning zo duur is

Dit is de reden waarom het ontwikkelen van e-learning zo duur is | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Een word-bestand omzetten in een PDF bestand of het maken van een powerpoint presentatie is voor veel mensen geen probleem.
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

e-Learning.nl, de Nederlandse e-learning portal > Studenten ontevreden over systemen

Drie op de vier studenten ontevreden over digitale systemen universiteit.
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Niet alles wat kan, hoeft

Niet alles wat kan, hoeft | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Hoe bereiken we in Nederland dat mensen in de laatste periode van hun leven passende zorg krijgen, die aansluit bij hun wensen?
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

E-Learning – Quiz voorbeelden voor LMS

Mensen houden hun aandacht langer bij een onderwerp als ze zelf deelnemen aan het proces. Een manier om dat doen, is door middel van quiz vragen. In deze dem...
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

AMC doorstaat opnieuw internationale toets patiëntveiligheid | MedicalFacts.nl

AMC doorstaat opnieuw internationale toets patiëntveiligheid | MedicalFacts.nl | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Het Academisch Medisch Centrum heeft opnieuw een zware internationale toets doorstaan op het gebied van kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid. Bij deze heraccreditatie zijn voor het eerst ook onderwijs en onderzoek onder de loep genomen.

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Vier van de tien professionals zien zorg verbeteren met e-learning - Actueel - Skipr

Vier van de tien professionals zien zorg verbeteren met e-learning - Actueel - Skipr | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Zorgprofessionals vinden dat leren via e-learnings betere zorg oplevert voor de cliënt. Dit blijkt uit recent onderzoek van kennisplein Zorg voor Beter.

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

UMCG kiest voor het TCG Bekwaamheidspaspoort | MedicalFacts.nl

UMCG kiest voor het TCG Bekwaamheidspaspoort | MedicalFacts.nl | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) gaat het Bekwaamheidspaspoort van The Competence Group (TCG) invoeren. Voor de Anesthesiologie en de Operatieve Zorg Organisatie begeleidt TCG het implementatietraject voor meer dan 500 medewerkers.

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Emotieherkenning kan online leren versterken | WilfredRubens.com over leren en ICT

Emotieherkenning kan online leren versterken | WilfredRubens.com over leren en ICT | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Emotie en cognitie hangen nauw met elkaar samen. Toch doen we op het gebied van e-learning weinig met emoties. Dat gaat waarschijnlijk veranderen.

Marian Schumacher's insight:

eyeopener

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

De vijf belangrijkste E-Learning modellen uitgelegd. - Shapers

De vijf belangrijkste E-Learning modellen uitgelegd. - Shapers | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Interessant! De vijf belangrijkste E-Learning modellen uitgelegd. - Shapers https://t.co/26PEFfDKjd
Marian Schumacher's insight:

handig overzicht

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Nynke van Dijk, hoogleraar Medisch Onderwijs en Opleiding - Universiteit van Amsterdam

Nynke van Dijk, hoogleraar Medisch Onderwijs en Opleiding - Universiteit van Amsterdam | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Gefeliciteerd! @Nynke_van_Dijk https://t.co/eBCJrx382q
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Innovation Challenge 2015

Innovation Challenge 2015 | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Marian Schumacher's insight:

38 duo’s van studenten en docenten, met een innovatief idee om met ICT het onderwijs te verbeteren, hebben meegedaan met de Innovation Challenge 2015. De 20 online meest en best beoordeelde voorstellen zijn doorgegaan naar de finale op 10 november, waar de jury de 10 winnaars bekendgemaakt heeft.

De winnaars hebben een geldprijs van 10.000 euro ontvangen en krijgen 6 maanden (tot 1 juni 2016) de tijd om hun toepassing, product of dienst te ontwikkelen en te testen.

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Post-initieel programma Health Informatics - Academisch Medisch Centrum

Post-initieel programma Health Informatics - Academisch Medisch Centrum | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Tijdens de master Health Informatics bouwt u kennis en vaardigheden op om op rationele wijze beslissingen en innovaties van de zorg met behulp van ICT te realiseren
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Krijgen we te maken met een ‘Uber’ voor onderwijs en opleiden?

Krijgen we te maken met een ‘Uber’ voor onderwijs en opleiden? | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Internettechnologie draagt bij aan ‘disruptie’ binnen tal van sectoren.
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Hematologie en Oncologie 2015/16 - Cours gratuit de Vrije Universiteit Amsterdam sur iTunes U

Téléchargez ou abonnez-vous à ce cours gratuit de Vrije Universiteit Amsterdam, Hematologie en Oncologie 2015/16.
No comment yet.
Rescooped by Marian Schumacher from Master Leren & Innoveren
Scoop.it!

High impact learning: een nieuw model voor betekenisvol en toekomstig leren? | WilfredRubens.com over leren en ICT

High impact learning: een nieuw model voor betekenisvol en toekomstig leren? | WilfredRubens.com over leren en ICT | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
De laatste tijd word ik via mijn RSS-feedreader regelmatig geattendeerd op Filip Dochy’s model van ‘high impact learning’. Dit model wil een antwoord geven op de vraag wanneer en hoe wij in de toekomst leren, op een manier die een sterke impact heeft, ook nadat een lerende bijvoorbeeld van werksituatie verandert. Wat is zo speciaal aan dit model?

Via Jeroen Bottema
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Zorgverlener voelt zich gedwongen tot andere behandeling

Zorgverlener voelt zich gedwongen tot andere behandeling | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Zorgverleners voelen zich steeds vaker gedwongen anders te handelen dan zij voor de patiënt het best achten: vier op de vijf zegt minder of juist meer
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Benoeming prof.dr.G.M.Rommers Adelante

Benoeming prof.dr.G.M.Rommers Adelante | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Prof.dr.G.M.Rommers, revalidatiearts Adelante @MaastrichtUMC benoemd tot buitengewoon hoogleraar medisch onderwijs https://t.co/1dqSNvtER7
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Minister Bussemaker ontvangt Nationaal Plan van 8 umc’s | MedicalFacts.nl

Minister Bussemaker ontvangt Nationaal Plan van 8 umc’s | MedicalFacts.nl | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it

Op 10 februari 2016 heeft Minister Bussemaker van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het Nationaal Plan Academische Geneeskunde, Biomedische wetenschap en Gezondheidszorgonderzoek in ontvangst genomen.

Marian Schumacher's insight:

http://www.nfu.nl/nationaalplan/NFU-Nationaal-plan.pdf

 

No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

e-Learning.nl, de Nederlandse e-learning portal > Experiment met VR van SURFnet

Ruim 80 onderwijs- en onderzoeks-instellingen gaan experimenteren met virtual reality.

No comment yet.
Rescooped by Marian Schumacher from Mediawijsheid in de (basis)school
Scoop.it!

Edu-Curator: Het aanleren van informatievaardigheden: 'n 'must'!

Edu-Curator: Het aanleren van informatievaardigheden: 'n 'must'! | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Leerlingen die een werkstuk moeten maken, een spreekbeurt, presentatie o.i.d. moeten geven, duiken meestal meteen het internet op om te zoeken naar informatie over het onderwerp dat ze hebben gekozen. Vaak raken ze bij hun zoektocht naar informatie vaak het spoor bijster, omdat ze niet op je juiste manier zoeken.
Het zoeken naar de juiste informatie op het internet vraagt om zoekstrategieën en een gestructureerde aanpak, waar leerlingen - zeker in het basisonderwijs - (vaak) niet over beschikken. Als leerkracht zul je dus jouw leerlingen deze 'informatievaardigheden' moet aanleren én hoe de leerlingen de gevonden informatie kunnen verwerken.

Via Manuela Bazen
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Serious games en blended leren. Onderzoek naar effecten op prestaties en motivatie in het medisch onderwijs.

Serious games en blended leren. Onderzoek naar effecten op prestaties en motivatie in het medisch onderwijs. | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Ha Marcel, Via het blog van Wilfred Rubens (wat schrijft die man toch veel bruikbare en interessante blogberichten :) ) werd ik geattendeerd op een proefschrift van Mary Dankbaar: Serious Games and...
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

De omgedraaide klas - van blogger Beerend Hierck mogen studenten best googelen | LUMC

De omgedraaide klas - van blogger Beerend Hierck mogen studenten best googelen | LUMC | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
medisch onderwijs, hoe studenten (bijvoorbeeld) van youtube kunnen leren, https://t.co/KH0E7vfEaE
No comment yet.
Scooped by Marian Schumacher
Scoop.it!

Hergebruik van content en bewaartermijn per instelling. | Weblectures

Hergebruik van content en bewaartermijn per instelling. | Weblectures | Medisch onderwijs - prikbord | Scoop.it
Marian Schumacher's insight:

Iets om over na te denken.

No comment yet.