"De ontwikkelingen op het gebied van internet en sociale media hebben de mogelijkheden voor burgers om te participeren in onder andere het bestuur en de inrichting van hun stad vergroot. In het toek..."
Voorwaar een goede advocaat gevonden die de idee van "wisdom of the crowd" van inhoud voorziet.
Je hoort tijdens een debat een politicus die heel stellig zegt dat zijn gemeente de groenste van het land is. Maar achteraf hoor je dat factcheckers hebben ontdekt dat dat helemaal niet waar is! Hoe weet je of een politicus een feit, onwaarheid of mening vertelt? Fifi Schwarz (Producent Nieuwswijsheid bij Beeld en Geluid in Den Haag) vertelt erover en geeft tips waar je zelf op kunt letten.
Google introduceert een nieuwe functie: Google Multisearch. Deze compleet nieuwe manier van zoeken gebruikt zowel tekst als afbeeldingen tegelijkertijd.
Welke mechanismes zitten achter de beelden die je ziet in de media? Op die vraag probeert HUMAN Mediastorm antwoord te vinden. Wouter van Noort is een van de presentatoren van het nieuwe wekelijkse programma. We vroegen hem waarom daar nu behoefte aan is. "Gebrek aan zelfreflectie in de media draagt bij aan het wantrouwen van media."
Een veelheid aan berichten die in media van over de hele wereld verschijnen en die (onafhankelijke) fact checkers groepen uit de hele wereld op hun waarheid gecontroleerd worden.
Uit het onderzoek waar Amber van der Wal onlangs op promoveerde, kwamen interessante observaties over de rol van humor bij het kijken naar geweld. In populaire series zit niet alleen een flinke dosis geweld, maar ook de nodige humor. En nou is de gedachte dat juist die humor het geweld aantrekkelijker en gevaarlijker maakt: alsof het geweld daardoor minder ‘erg’ zou zijn, waardoor jonge kijkers zelf ook agressiever gedrag zouden gaan vertonen. En wat blijkt? Dat klopt niet. Sterker nog: tieners zien veel minder geweld dan we vrezen. Ze neigen vooral naar series met humor. En bovendien heeft het geweld dat ze wel zien, niet het effect dat ze zelf agressiever worden.
De oorlog in Oekraïne is behalve een strijd met bommen ook een informatieoorlog via sociale media. De strijdende partijen bestoken elkaar, de eigen bevolking en hun bondgenoten met propaganda en desinformatie.
De NOS vond deze week bij het verifiëren van oorlogsbeelden twee voorbeelden van verkeerde informatie die werden verspreid door, in dit geval, de Oekraïense overheid. Of dit bewust gebeurde, is niet met zekerheid vast te stellen. In één geval staat de informatie nog online, in het andere geval is de foto weggehaald, maar toen was die foto al veel gedeeld.
Van TikTok tot YouTube: het moderne internet is erop gericht om je aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Hoe gaan deze tijddieven te werk? En zijn ze nog te stoppen?
Deze website vertelt je wat je levensverwachting is, gebaseerd op je geboortedatum, je geslacht. En zet die verwachting dan af tegenover andere landen, om het wat in perspectief te zetten.
MrBieb's insight:
Maakt bevolkingsgroei en jouw plaats daarin goed inzichtelijk.
Prachtig materiaal om bij Aardrijkskunde, Maatschappijleer te bespreken.
Veel jongeren zijn zich onvoldoende bewust van de gevolgen van hun online gedrag. Daarom introduceren we Framed: een mobiele game die aansluit bij de leefwereld van jongeren. Framed laat hen op indringende wijze ervaren wat cybercrime is, dat cybercrime strafbaar is en wat de gevolgen kunnen zijn voor slachtoffers (medeleerlingen, school) en henzelf, nu en in de toekomst .
Via deze site kan je de ondersteunende materialen downloaden en vind je de link naar de game. In de lesbrief vind je alle benodigde informatie om je goed voor te bereiden. In de lesbrief staat ook de URL voor toegang tot de mobiele game.
Oude of gefabriceerde videobeelden van luchtgevechten of juist foto’s waarvan mensen ten onrechte roepen dat ze nep zijn: het is op sociale media...
...
Platformen als YouTube, TikTok en Twitter staan deze dagen vol met tot de verbeelding sprekende foto’s of video’s, die soms in een dag tijd een miljoenenpubliek weten te bereiken. Bij nadere bestudering blijken ze niet altijd te kloppen. Wat kunt u zelf doen?
1. Controleer de bron van het materiaal, en bekijk de reacties
Terwijl ze op 23 februari boven Oekraïne uit een vliegtuig springen, filmen Russische parachutisten elkaar en zichzelf. Leuk voor op TikTok. Ze leggen zo letterlijk de invasie vast, schreef een gebruiker onder de video, die op TikTok verspreid werd door het account @romanadler123 (de video is inmiddels verwijderd).....
....Tot slot: druk niet te snel op de deel-knop. Internet blijft heus wel bestaan als u die beelden die u op Instagram, TikTok, Facebook of Twitter in uw timeline voorbij ziet komen niet binnen één minuut verder verspreidt.
21ste eeuwse vaardigheden. In het onderzoeksprojekt Toekomstgericht Onderwijs deden een tiental ‘voorloper’ scholen mee. Slagen zij erin om zowel de ‘21-ste’ doelen als de traditionele cognitieve te realiseren? Wat waren de struikelblokken, de doelen en de werkwijzen van deze innovatieve scholen?.....
...Zie voor de verschillende schoolportretten en de andere onderzoeken en rapportages de site van Toekomstgericht onderwijs. Bij elke powerpoint hoort een volledig onderzoek. In te zien bij het Kohnstamm Instituut.
Muziekstreaminggigant Spotify kondigde zondag aan dat het luisteraars van podcasts over Covid-19 zal gaan “begeleiden naar meer informatie” over..
Spotify zal daartoe een “speciale Covid-19-Hub” creëren die wordt toegevoegd aan elke podcast die een discussie over Covid-19 bevat. Luisteraars worden dan doorverwijzen naar “door data gedreven feiten, zoals gedeeld door wetenschappers, artsen, academici en gezondheidsautoriteiten over de hele wereld, evenals links naar betrouwbare bronnen”, aldus Elk. De functie zal “in de komende dagen” worden uitgerold.
MrBieb's insight:
Op zich mooi dat ze geen censuur toepassen en achtergrond informatie verschaffen. En natuurlijk blijft het Neill Young vrij om een ander medium (Amazon) te kiezen indien hij het niet eens is met het beleid van Spotify. Echter creeër je er - indien dit sterk doorgevoerd wordt - geen (zelfgekozen) bubbels mee en uiteindelijk zelgewenste seggregatie?
Kamerbrief Zoals we in onze vorige blog al schreven, legt onze nieuwe onderwijsminister Dennis Wiersma in zijn recente Kamerbrief de nadruk...
Over het belang van het benadrukken van taal schreven we al. De centrale taak van het taal- en leesonderwijs is immers de ontwikkeling van kinderen en jongeren tot zelfstandige en gemotiveerde lezers die veel lezen voor hun plezier en voor hun ontwikkeling. Dat goed taal- en leesonderwijs de basis vormt voor digitale geletterdheid weten we ook al sinds lang (OECD, 2015). Maar het zou natuurlijk mooi zijn als onderwijs in digitale geletterdheid, behalve aan het digitaal geletterd worden van leerlingen, ook aan hun taal- en leesontwikkeling zou kunnen bijdragen.
Artificial Intelligence (AI) gaat een enorme impact hebben. Hoog tijd om er meer over te weten te komen. Schrijf je in voor de gratis Nationale AI-cursus!
AI voor Onderwijs
In deze online cursus ontdek je samen met andere onderwijs professionals wat AI nu eigenlijk is en hoe dit het onderwijs kan helpen. Je leert in je eigen tempo, wanneer het jou uitkomt.
Tijdens deze cursus leer je:
Te beschrijven wat AI is
Wat toepassingsmogelijkheden van AI in het onderwijs zijn
Wat de impact kan zijn op jouw werk
Welke ethische aspecten daarbij een rol spelen
Hoe de technologie zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Influencers zijn razend populair. Hoeveel invloed hebben zij op hun volgers? En is die invloed positief of negatief? Communicatiewetenschapper Emmelyn Croes (Tilburg University) vertelt het je in dit college.
Mensen die logisch kunnen redeneren, zijn weerbare burgers. Beter in staat een zinnige discussie te voeren. Beter bestand tegen drogredeneringen en nepnieuws. Aldus wiskundig onderzoeker Hugo Bronkhorst. Hij wil logisch redeneren als vak laten opnemen in het lespakket van middelbare scholen.
Mieke Zijlmans16 april 2022, 03:00
Als het regent, dan is de straat nat. Dus: als de straat nat is, dan regent het. Wacht: misschien is iemand zijn auto aan het wassen. Of piest er een hondje tegen de stoeprand. Daar wordt de straat ook nat van. Je realiseren dat zo’n als-danredenering – ‘als het regent, dan wordt de straat nat’ – niet altijd zomaar kan worden omgedraaid, is een voorbeeld van logisch kunnen redeneren.
Iedereen houdt van video’s – de gemiddelde persoon besteedt 2,5 uur per dag aan het online bekijken van video’s. Ondernemers en marketeers moeten hier rekening mee houden: 69% van de consumenten kijkt liever naar een video waarin een product of dienst wordt uitgelegd en slechts 18% wil een op tekst gebaseerd artikel lezen. 4% geeft de voorkeur aan een infographic.
...
Maar hoe vind je een video die je graag wilt bekijken?
En als je video’s maakt, hoe zorg je er dan voor dat internetgebruikers je videocontent kunnen vinden?
Net zoals je naar Google of andere zoekmachines gaat om interessante websites of blogberichten te vinden, kun je een zoekmachine gebruiken om video’s te vinden.
Dit artikel laat zien hoe je naar video’s zoekt en bespreekt de beste zoekmachines voor video’s.
Niet zozeer algoritmes maar wijzelf bepalen welke informatie we tot ons nemen. De kersverse hoogleraar Wouter van Atteveldt maakt zich daaro
....
Wat zijn filterbubbels en echokamers?
“In een echokamer kiezen mensen voor eenzijdige media waar ze vooral meningen horen die lijken op hun eigen mening. Daardoor worden ze steeds verder versterkt in hun eigen gelijk en zien ze steeds minder van de andere kant.
“Bij een filterbubbel kiezen mensen niet meer zelf om alleen nog maar naar Jensen te kijken of alleen nog maar Trouw te lezen, maar worden daar door algoritmes in gedwongen; het bekende konijnenhol......
....Al het nieuws dat wij lezen is met een westerse blik geschreven. Dus we zitten sowieso in de westerse, min of meer liberale echokamer. ..
We proberen grip te krijgen op de gebeurtenissen in Oekraïne. Kaarten waarop de aanval van Rusland in beeld wordt gebracht, moeten daarbij helpen. Maar wordt dat wel goed gedaan? Wat zijn de risico’s van een kaart vol rood gekleurde vlakken?
Media gebruiken min of meer dezelfde kaartweergave: gebieden waar de Russische troepen vooruitgang boeken worden rood gekleurd, met soms pijlen die aangeven in welke richting de troepen bewegen. De rode gebieden worden ‘ingenomen’, ‘bezet’ of ‘onder controle’ genoemd.....
...Kaarten zijn subjectief...
....Daarnaast is een kaart is nooit neutraal, zegt cartograaf Groot. Hij noemt als voorbeeld de kleurkeuze. ....
Hartelijk welkom op ICT-idee. Dit weblog, bedacht en beheerd door Herman van Schie, heeft als doel gratis online computertoepassingen (zogenaamde Web 2.0-toepassingen), die bruikbaar zijn in het onderwijs, toegankelijk te maken voor onderwijsgevenden en andere belangstellenden. De opgenomen toepassingen zijn voorzien van een toelichting en een stap-voor-stap handleiding.
De journalisten van Ongehoord Nieuws schotelen hun publiek onzin voor zonder weerwoord. Daarmee zijn ze schuldig aan het verspreiden va....
...
De gasten aan tafel bij Ongehoord Nieuws kunnen fabeltjes vertellen alsof het vaststaande feiten zijn, zonder dat ze daarbij een stevig journalistiek weerwoord krijgen. Dat zeggen verschillende experts. Daarmee draagt het eerste programma van de nieuwe aspirant-omroep bij aan de verspreiding van desinformatie, vinden zij.
A viral quote meme offering dangerous health advice presented as common sense guidance includes a photo of actor Morgan Freeman. But the actor never said this. Let’s take a look at the facts. Actor Morgan Freeman did not say that people should “stop taking tests” for COVID-19 and simply
De Oostenrijkse privacytoezichthouder oordeelde dat het gebruik van Google Analytics in strijd is met de AVG. En nu? ....
De eerste beslissing is nu genomen. Google Analytics geeft standaard gegevens, waaronder persoonsgegevens, door naar Google in de VS. Hoewel Google stelt technische en organisatorische maatregelen te nemen om persoonsgegevens te beschermen tegen de Amerikaanse overheid, ziet de DSB niet in hoe deze moeten beschermen tegen surveillance. Duidelijke taal. Maar wat betekent dit nou voor Nederland?.....
Sharing your scoops to your social media accounts is a must to distribute your curated content. Not only will it drive traffic and leads through your content, but it will help show your expertise with your followers.
Integrating your curated content to your website or blog will allow you to increase your website visitors’ engagement, boost SEO and acquire new visitors. By redirecting your social media traffic to your website, Scoop.it will also help you generate more qualified traffic and leads from your curation work.
Distributing your curated content through a newsletter is a great way to nurture and engage your email subscribers will developing your traffic and visibility.
Creating engaging newsletters with your curated content is really easy.
To get content containing either thought or leadership enter:
To get content containing both thought and leadership enter:
To get content containing the expression thought leadership enter:
You can enter several keywords and you can refine them whenever you want. Our suggestion engine uses more signals but entering a few keywords here will rapidly give you great content to curate.