 Your new post is loading...
 Your new post is loading...
In the 1990s, a psychologist named Martin Seligman led the positive psychology movement, which placed the study of human happiness squarely at the center…
Via Sandeep Gautam
Tienduizenden kinderen krijgen deze week een rapport zonder gemiddelde of zelfs zonder cijfers. De individuele inzet staat centraal. Maar de kritiek groeit. 'Als geluk belangrijker wordt dan leren, is er een probleem.'
Docenten en ouders hebben de strijd tegen de mobiel opgegeven. Maar hoe kunnen kinderen zich ooit nog concentreren, vraagt Ingrid Schouten zich af.
Middelbare scholieren steken minder vaak een sigaret op dan een paar jaar geleden. In 2015 rookte 1,6 procent van de kinderen tussen 12 en 16 jaar wel
A program helped teenagers learn to distinguish wants from needs.
A psychotherapist argues that we shouldn’t suppress negatives thoughts and emotions.
Gelukkig zijn op je werk, dat wil iedereen wel. Maar waarom zou je als werkgever gelukkige werknemers willen? Wij hebben de opbrengst van werkgeluk in kaart gebracht. “Gelukkige werknemers zorgen voor 37% meer winst” Kortom: gelukkig zijn op … Lees meer →
Kira Wampler is the new chief marketing officer of the San Francisco ridesharing company Lyft. She is also a mother of two. Here's how she manages both roles.;
"We have this misconception that in order to be successful, we have to postpone or sacrifice our happiness now."
De wereld verandert sneller dan ooit. En we zullen ons sneller moeten aanpassen dan ooit. Het is het cliché van deze tijd. Een nieuw boek maakt hier korte metten mee: we leven niet in een periode van technologische revolutie, maar in een periode van technologische stagnatie.
INHOUDSOPGAVE THEMA 'OP EIGEN KRACHT' (oktober 2015) Inleiding: Sterke kanten, Jan Walburg Krachtgericht coachen, Fred Korthagen & Ellen Nuijten Bevlogen blijven, Arnold Bakker Interview met Anton Philips: Een onverbeterlijke wereldverbeteraar, Ad Bergsma & Jacqueline Boerefijn Column: Ockhamvraag, Hein Zegers Stilstaan bij schoonheid, Marius Hogendoorn WETENSCHAP Compassie als motor van geluk, Ernst Bohlmeijer, Hester Trompetter, Marijke, Schotanus-Dijkstra & Stans Drossaert Talentmanagement vanuit een sterkepuntenbenadering, Christina Meyers Congres IPPA, Sanne Lamers, Ernst Bohlmeijer & Jan Walburg Veerkracht en posttraumatische groei in de hulpverleningspraktijk, Sanne Peeters, Johan Lataster, Mayke Janssens & Nele Jacobs Leren omgaan met studie-uitstelgedrag, Lennart Visser, Fred Korthagen & Judith Schoonenboom Hoe talenten werken, Marianne van Woerkom, Michelle Dirksen, Christina Meyers, Mara Spruyt & Nina Timmermans Proefschrift: Online positieve psychologie, Linda Bolier PRAKTIJK Uniekies: je beperking als superkracht, Pieter Desmet Sterke kanten meten in de GGZ, Sanne Lamers Barbara Fredrickson in geprek met Steven Hayes, Hein Zegers Positieve supervisie, Fredrike Bannink Hoe je met positieve psychologie de leiders van de toekomst opleidt, Matthijs Steeneveld Interview met Bram Schaper van de NS: Samenwerken vanuit invloed en motivatie, Erik Overdick Stappenplan voor ontwikkeling sterke kanten, Djoerd Hiemstra & Jelle Dijkstra Van de redactie Voor u ligt het nieuwe Tijdschrift Positieve Psychologie. Het eerste Nederlandstalige tijdschrift dat het hele domein van de positieve psychologie omvat. In Nederland en België is de positieve psychologie sterk in opkomst. Dat wordt duidelijk uit de wetenschappelijke belangstelling van steeds meer onderzoekers en evenzeer uit de talloze toepassingen op school, op het werk, in de gezondheidszorg en op andere plaatsen. Wij, als redactie, hebben als missie om met dit tijdschrift wetenschappelijk gefundeerde toepassingen van de positieve psychologie te stimuleren en om over alle aspecten daarvan van gedachten te wisselen. Het tijdschrift wil een inspirerend platform zijn voor wetenschappers en mensen die met de toepassing aan de slag gaan. Wij vinden het van belang om die toepassingen aan te moedigen omdat we overtuigd zijn van de waarde die de positieve psychologie kan hebben bij het stimuleren van bloei en ontwikkeling van individuen en van instituties. Wij denken dat individuele mensen tot bloei kunnen komen ongeacht hun problemen of maatschappelijke positie of leeftijd of wat dan ook. We denken zelfs dat dit nodig is om een sterke concurrerende kenniseconomie te stimuleren. En dat het om meer gaat dan mensen ondersteunen in het oplossen van hun problemen, hoe zinvol dat natuurlijk ook is. De praktijk laat zien dat mensen hun problemen graag opgelost zien maar vooral de ontwikkeling willen ingaan die ze zich voorstellen. Dat ze hun perspectief op hun toekomst dichterbij kunnen brengen. Dat ze met plezier kunnen leren en hun maatschappelijke bijdrage kunnen leveren, op het werk en in hun omgeving. In die zin gaat positieve psychologie om veel meer dan om geluk en positieve emoties. We nodigen u als lezer van harte uit om te reageren en om bijdragen te leveren. Die zijn meer dan welkom. Dat is bij voorkeur een goed onderbouwde toepassing maar kan ook een opinie zijn of een kritische reflectie. We willen het tijdschrift graag samen met u vormgeven en dat is ook de reden dat we vooral een internetmedium zijn. Regelmatig zullen we aandacht besteden aan bepaalde thema’s, zoals de sterke-kantenaanpak en veerkracht en toepassingen zoals in het onderwijs en het bedrijfsleven.
|
Emotions such as anger, envy and loneliness can be turned around to help you change your behavior and be happier.
Leerlingen die met een pen aantekeningen maken onthouden de lesstof beter en langer dan degenen die een laptop gebruiken. Wetenschappers pleiten ervoor dat leerlingen weer vaker naar de pen grijpen.
Great teaching has long been seen as an innate skill. But reformers are showing that the best teachers are made, not born
Nergens ter wereld zijn scholieren zo ongedisciplineerd en ongemotiveerd als in Nederland. Dat stelt de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwer
Het advies van een filosoof helpt ouders niet rechtstreeks om beter op te voeden, maar wel om beter na te denken over goed opvoeden. Jan Bransen legt uit hoe dat in zijn werk gaat en geeft een tip: vergelijk opvoeden met samen wandelen.
Waar voelen mensen zich het gelukkigst: Op het werk, thuis of op de stille hei? Onderzoekers van Wageningen UR nodigen iedereen in Nederland uit om die vraag te helpen beantwoorden door op verschillende plekken aan te geven hoe gelukkig zij zich voelen. De daartoe speciaal ontwikkelde app HappyHier geeft de deelnemers inzicht waar en wanneer zij zelf het gelukkigst zijn. Bovendien dragen ze bij aan een gelukkigere leefomgeving omdat ontwerpers en stedenbouwkundigen de inzichten uit het onderzoek kunnen benutten om de leefomgeving zo in te richten dat die bijdraagt aan het geluksgevoel van alle Nederlanders.
The new center — part of Harvard's renowned public health school — will look at happiness in all its forms.
When you read to children, they develop abilities to express emotions through language.
Word je gelukkig van geld uitgeven? Dat ligt eraan, stellen drie wetenschappers: wie geld uitgeeft aan ervaringen en niet aan spullen, wordt bijvoorbeeld gelukkiger. En ze ontdekten nog zes belangrijke principes. Happy spending!
Jan Coster: Hoe kijkt de vertrekkend rector terug op 43 jaar in het onderwijs? „Ze zijn echt niet slimmer geworden. De normen zijn aangepast.”
Zijn advies betekent géén revolutie, benadrukt socioloog Paul Schnabel in de inleiding van het adviesrapport over de toekomst van het onderwijs. Toch duwt Platform Onderwijs2032 heel wat heilige ... - Onderwijs staat lastige keuzes over lesstof te wachten - Nieuws, Onderwijs
|