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La cultura de los datos: La próxima revolución

La cultura de los datos: La próxima revolución | Edumorfosis.it | Scoop.it

Estamos inmersos en la sociedad de los datos. Cada día producimos y consumimos una gran cantidad de datos y las estimaciones sobre el volumen de datos que produciremos en el 2020 hablan de 40 zettabyte, o más de 5 terabytes por persona. Parece una locura pero como Internet en su momento, los datos están aquí para quedarse. La cultura de los datos es imparable.

 

Palabras “big data” o grandes volúmenes de datos están de moda en el sector empresarial por los beneficios de la toma de decisiones de negocio basadas en los datos. Por otro lado, la conciencia sobre los datos personales cobra cada día más importancia gracias a revelaciones como las que hizo Edward Snowden sobre impacto de los metadatos de nuestra actividad en la red. Finalmente el tercer gran actor de los datos son los llamados datos abiertos, que de forma inicial activan  y distribuyen las instituciones públicas obligadas por la ley de transparencia.


Via Marta Torán, juandoming
Marta Torán's curator insight, February 27, 2017 2:09 PM

Ignasi Alcalde escribe sobre la importancia de los datos, la cultura de los datos, en el sector empresarial.

 

Evolución. Grandes retos por resolver. Ciudadanos de los datos.

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Shaping the future of work

Shaping the future of work | Edumorfosis.it | Scoop.it

If you had told MIT professor Tom Kochan 10 years ago that teaching online courses would forever change his outlook on education, he’d have said, “I don’t think so.”

Today, Kochan has come around entirely to the power of thoughtfully constructed online learning experiences after spending six years creating and refining successive iterations of Shaping the Work of the Future, an MITx course that has influenced not only a global audience of tens of thousands of enrollees, but also changed Kochan’s approach to teaching residential courses for MIT Sloan School of Management MBA students. “I’ve learned so much about how to teach to a larger audience, and to learn from them, as they contribute to the discussions and respond to the materials, and how they share their own experiences in the workforces,” he says.

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[PDF] Education at a glance 2021

[PDF] Education at a glance 2021 | Edumorfosis.it | Scoop.it

The COVID-19 pandemic has hit our health, economic, and social sectors hard. It has also exposed and highlighted some systemic weaknesses hampering genuine social mobility. Equality of opportunity is a key ingredient for a strong and cohesive democratic society. Unlike policies that address the consequences, education can tackle the sources of inequality of opportunity, by creating a more level playing field for people of all ages to acquire the skills that power better jobs and better lives. Too many from disadvantaged backgrounds remain less likely to participate in education, perform well, find suitable employment, or pursue lifelong learning.

 

As a result, they are also less likely to develop the skills needed to succeed in our changing economy. On average across OECD countries, a child from a disadvantaged family is expected to take five generations to reach the average national income. Accordingly, the theme of this edition of Education at a Glance is equality of opportunity for access, participation, and progression in education. It focuses on participation in education, learning outcomes and teacher training for diversity in the classroom. Factors such as gender, socio-economic status, country of origin or geography, are also shown to influence performance and trajectories. And it includes a spotlight on COVID-19, by exploring measures implemented around the world to ensure continuity and equitable learning during school disruptions.

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El aprendizaje basado en retos (ABR) como parte de las metodologías activas

El aprendizaje basado en retos (ABR) como parte de las metodologías activas | Edumorfosis.it | Scoop.it

Es evidente que el proceso de enseñanza-aprendizaje ha evolucionado a pasos agigantados en los últimos años, impulsado, en gran medida, por las nuevas tecnologías. La forma de enseñar y los enfoques metodológicos aportan cada vez más protagonismo al propio alumnado, transformando al mismo tiempo el papel del docente, cuya función pasa a ser la de mediador y facilitador del conocimiento y de la forma de aprender.

 

El enfoque de las metodologías activas, que aparece como consecuencia de las necesidades de este nuevo entorno, va a permitir, además, el desarrollo de las competencias clave, muy presente en las últimas reformas educativas. Así pues, el aprendizaje va  a ser considerado como un proceso constructivo con un objetivo claro: resolver problemas y aportar un enfoque práctico, olvidando el objetivo tradicional centrado en la acumulación y memorización de la información.

 


Via Ramon Aragon, juandoming
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[PDF] Elements of Open Education: An invitation to future research

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This paper explores elements of open education within the context of higher education. After an introduction to the origins of open education and its theoretical foundations, the topics of open and

distance learning, international education issues in open education, open educational practices and scholarship, open educational resources, MOOCs, prior learning accreditation and recognition, and learner characteristics are considered, following the framework of macro, meso, and micro levels of research in open and distance learning. Implications for future research at the macro, meso, and micro levels are then provided.

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2021 LatAm EdTech 100

2021 LatAm EdTech 100 | Edumorfosis.it | Scoop.it

The LATAM EdTech 100 is HolonIQ's annual list of the 100 most promising EdTech startups in the region across the whole learner lifecycle from Pre-K to Lifelong Learning.

HolonIQ’s second annual LATAM EdTech 100 includes EdTech startups from 11 countries in Latin America and the Caribbean that are reimagining education access, delivery and impact across the whole learner journey from PreK through to Workforce.

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How AI will help to scale testprep education

How AI will help to scale testprep education | Edumorfosis.it | Scoop.it

The objective of AI based personalized learning is to analyse information of student style, attributes, strengths, and weakness and build a learning path, which would help a student to achieve mastery on the subject.

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RIED: La revolución del Blended Learning en la Educación a Distancia

RIED: La revolución del Blended Learning en la Educación a Distancia | Edumorfosis.it | Scoop.it

Los avances tecnológicos adaptados al ámbito educativo han favorecido que la educación a distancia sea una opción formativa con un aumento significativo en el número de instituciones y de estudiantes que optan por esta modalidad.

Evidentemente la rápida y continua aparición de recursos tecnológicos que se están integrando en el contexto educativo en todos los rincones del mundo supone un esfuerzo constante en su adaptación para lograr que el proceso de enseñanza-aprendizaje sea eficaz y adecuado a los nuevos contextos.

El Blended Learning se consolida como una modalidad educativa que está revolucionando la educación a distancia y que se ha enriquecido con nuevos recursos tecnológicos e innovadoras propuestas metodológicas, superando obstáculos y avanzando en nuevas posibilidades que garantizan la calidad de la educación semipresencial.

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5 ways Higher Education will forever change due to the pandemic

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The 2020-21 academic year was a major adjustment from the norm for students of all ages, from elementary to high school to college. Going into this school year, even more change is afoot, as well as tweaks to the original adjustments that were necessary due to the pandemic.

Many of these changes will likely never be reversed. Here are five of the permanent changes that experts say we can expect to see in higher education long after COVID has left the headlines, if not society.

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¿Cómo superar las resistencias al cambio en la educación y el trabajo? (La red en la Educación Disruptiva)

¿Cómo superar las resistencias al cambio en la educación y el trabajo? (La red en la Educación Disruptiva) | Edumorfosis.it | Scoop.it

La trayectoria del cambio educativo es la de un campo de estudio poco habituado a los éxitos. Un repaso superficial a su corta historia, el síndrome post-spuknit señala sus comienzos, pone de manifiesto que la frustración ha sido la nota dominante. Considerando las esperanzas que alentó en términos de control del cambio en las instituciones educativas en pos del progreso socioeconómico, estos “prometedores augurios” fueron traicionados por el fracaso que acompañó el despliegue de los grandes proyectos de cambio curricular centro/periferia. La frustración se ha visto, en parte, atemperada con la incorporación de aproximaciones más comprometidas con los aspectos prácticos.

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[Video] El Dr. Fernando Senior comenta sobre la Evaluacion Auténtica

[Video] El Dr. Fernando Senior comenta sobre la Evaluacion Auténtica | Edumorfosis.it | Scoop.it

Cápsula de video a ser incluida en el MOOC, Evaluar el aprendizaje activo, creado por la Universidad Nacional Autónoma de México

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Robots y maestros, las nuevas sinergias

Robots y maestros, las nuevas sinergias | Edumorfosis.it | Scoop.it

Las sociedades desarrolladas utilizan la economía del propio país para impulsar que su población tenga acceso a: trabajo con un salario mínimo, casa con servicios básicos asequibles, salud que permita una vida digna y educación de calidad.

Los gobiernos y líderes de las naciones adoptan elementos de política pública que permitan a los ciudadanos dicho acceso de acuerdo a la evolución de su capacidad productiva. Por una parte, existe una tensión entre fundamentar la economía en la manufactura con valor, que permite la entrada a más fuentes de trabajo a los residentes con impulso de China, Alemania, Estados Unidos, Francia, Japón y México, entre otros.

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El camino hacia la transformación educativa y laboral

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Con o sin pandemia, hay diversos factores que nos permiten afirmar que ya vivimos en un mundo diferente al que estábamos, por ejemplo, la forma en la que se ha vuelto cada vez más esencial la incorporación de la tecnología y la innovación en nuestra vida, la ya muy necesaria transformación digital.

Gracias a la tecnología, la cantidad de información almacenada crece cuatro veces más rápido que la economía mundial, el conocimiento humano se multiplica cada 13 meses, la nanotecnología cada dos años y que las innovaciones tecnológicas, como el Internet de las Cosas, duplica el conocimiento cada 12 horas.

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Llega el xLearning, el próximo paso de la Educación a Distancia

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El mundo entero experimentó la educación remota pero los especialistas aseguran que es hora de centrarse en la experiencia de uso, y de eso se trata este nuevo concepto.

Desde comienzos del 2020, la adaptación fue clave para poder continuar con las actividades cotidianas. En este contexto la educación no fue la excepción. Por el contrario, se logró una transformación exponencial a tal punto que muchos de estos nuevos hábitos y herramientas llegaron para quedarse.

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Revolutionizing legal education by digitalization

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The future of work is changing. Undeniably our world is becoming more digital, yet not all of us have embraced the digital mindset. Although most of us have the ability to use technology, we do not yet all have the ability to see the possibilities that technology is bringing to our professions and how to optimize that change. Whether it is the democratization of opportunities, the deepening of our interconnectedness, the potential for collaboration, or simply scaling value, the digital mindset lets us maximize technology’s benefits. More than just digital skills themselves, we should reimagine how our professions are impacted by a digital mindset. As we begin to emerge from the COVID-19 crisis, we all need to embrace this mindset.

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In a Remote Learning landscape, tech adoption has never been more critical

In a Remote Learning landscape, tech adoption has never been more critical | Edumorfosis.it | Scoop.it

For early adopters of edtech, the silver lining of the Covid-19 cloud is the way it has rocketed education into a new technical dimension. Even the most technology-resistant educators have been forced to come to grips with the tools of remote teaching. But most are singing the praises of the plethora of apps now available in the education space.

 

It does seem like a blessing in disguise at face value, but IT departments the world over will tell you that a precocious, unplanned “big bang” implementation can have disastrous consequences. Educators may well be adopting technology – but is it the right technology, and will their enthusiasm last?


Via EDTECH@UTRGV, michel verstrepen, juandoming
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30 incredible ways Technology will change Education by 2028

30 incredible ways Technology will change Education by 2028 | Edumorfosis.it | Scoop.it

Technology is changing at a rapid pace, so much so that it’s challenging to grasp.

While there is little uniformity in technology, there are some trends worth noting that have spurred tangent innovation, including speed (a shift from dial-up top broad band), size (from huge computers to small handheld devices), and connectivity (through always-on apps and social media).

In fact, we have some to expect nearly instant obsolescence—smartphone contracts that last a mere 24 months seem like ages. Whether this is a matter of trend or function is a matter of perspective, but it’s true that technology is changing—and not just as a matter of power, but tone.

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Transformación Digital en la Educación Superior: Desafíos y Oportunidades

Transformación Digital en la Educación Superior: Desafíos y Oportunidades | Edumorfosis.it | Scoop.it

¿QUÉ DESAFÍOS Y OPORTUNIDADES AFRONTA LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN ESTE MOMENTO TAN COMPLEJO?


Proponemos un espacio para el encuentro y el diálogo con expertos que nos orienten y nos ayuden a transformar las experiencias y los aprendizajes derivados de la actual crisis global en una gran ventana de oportunidad para la educación superior.

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Las reglas de oro para tener éxito con los programas de eLearning en su empresa

Las reglas de oro para tener éxito con los programas de eLearning en su empresa | Edumorfosis.it | Scoop.it

El eLearning es la solución de capacitación ideal para su empresa... si la implemente de la forma correcta. A los colaboradores les encanta por la flexibilidad que ofrece, mientras que a las organizaciones les gusta que sea rentable, personalizable y escalable. Sin embargo, muchas empresas lo intentan y fallan.

¿Por qué? Frecuentemente, es porque no hicieron suficiente análisis de necesidades de la audiencia o no realizaron un plan estratégico antes de implementar el programa. También puede ser porque no definieron sus objetivos o nunca hablaron con los trabajadores antes de exigirles que se capacitaran en línea. Si está considerando lanzar su primer curso de eLearning (o el siguiente), hay cinco reglas de oro que debe conocer si desea tener éxito.

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How AR and VR are redefining the teaching-learning process

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Since the pandemic’s outburst last year, digital adoption and transformation have picked up pace significantly. Not only have businesses across sectors adopted new-age tech solutions to ensure the continuance of their operations, but immersive technologies have specifically occupied an important place in our lives.

While the edtech sector has been undergoing tremendous growth, VR has been playing a pivotal role in redefining the teaching-learning experiences for the students. Students are benefitting from these new-age solutions as they now have access to state-of-the-art educational experiences.

Not only have these technologies been implemented in social science and history, but are also utilised to extend enhanced teaching experiences in the field of STEM learning and subjects such as Maths and Science along with extension of language and soft skills training.

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[PDF] Micro-credential innovations in Higher Education: Who, What and Why?

[PDF] Micro-credential innovations in Higher Education: Who, What and Why? | Edumorfosis.it | Scoop.it

This Education Policy Perspective is Part A of a two-part series on micro-credentials (Part B can be found at (OECD, 2021[1])). It contributes new empirical evidence on the current offer of micro-

credentials across OECD jurisdictions, and provides an account of what is known about the costs and benefits of short learning programmes offered by higher education institutions. The evidence presented can support the work of policy makers who wish to build upon the momentum of recent innovations spurred on by the pandemic, and more deeply understand the models of provision for micro-credentials currently in place across OECD jurisdictions.

 

Key messages from this Education Policy Perspective:

 

  1. There is an increasing learner interest in micro-credentials, and growing activity related to micro-credential development among governments and providers.
  2. In higher education institutions, the term “micro-credential” is not in widespread use. Nevertheless, higher education institutions are offering a diverse range of short learning programmes that would meet the criteria of micro-credentials programmes as commonly defined.
  3. Higher education institutions tend to develop short learning programmes for advanced, postgraduate and professional education, and short learning programmes provide them with a source of revenue that is less regulated by governments.
  4. Online provision of micro-credentials is widespread. Digital learning platforms are becoming an increasingly important channel for the delivery of micro-credential programmes and the COVID-19 pandemic has further strengthened their position. The past year has also seen a strengthening of “own-brand” online learning ecosystems and environments provided by private companies whose primary business is not education and/or training.
  5. Learners who avail of micro-credential programmes provided by higher education institutions tend to be more educated, more skilled and have greater levels of financial and social support from employers.
  6. Evidence on the outcomes of micro-credentials is limited, although some studies indicate that shorter programmes do provide at least a temporary labour-market boost, and stacking micro-credentials may improve prospects in the labour market.
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Desigualdades: La transformación de la educación busca su extinción en escenarios inclusivos y ubicuos. ¿El aula es una zona de desigualdades? ¿Por qué?

Desigualdades: La transformación de la educación busca su extinción en escenarios inclusivos y ubicuos. ¿El aula es una zona de desigualdades? ¿Por qué? | Edumorfosis.it | Scoop.it

El contexto de las crecientes desigualdades entre las personas fomenta los sentimientos proteccionistas alrededor de la innovación a medida que los mejor situados buscan proteger su ventaja.

Los que siguen enfrascados en defender el sistema, los mejor colocados” en el escalofón de la vieja educación, creen que con las innovaciones que llevan a cabo, no solo protegerán el sistema sino lo que ello implica, sus prerrogativas dentro de él”

La de eficiencia de la innovación son generalmente superiores a su clasificación general. Esto significa que tienen una capacidad significativa donde los insumos existentes, tales como la educación, la capacitación y la investigación en productos de conocimiento (por ejemplo, industrias de alta tecnología) para ganancias sociales y comerciales tangibles, desarrollan nuevas vías de vanguardia para compartir el conocimiento, lo que sigue siendo un desafío clave.

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Microlearning: Clases de diez minutos en el móvil

Microlearning: Clases de diez minutos en el móvil | Edumorfosis.it | Scoop.it

Estudiar Neurociencia en la Universidad de Harvard, recibir lecciones de estrategia digital del exdirector de marketing de Airbnb o adentrarse en el mundo de la dirección cinematográfica de la mano de quien guio en la pantalla grande al Titanic hacia su naufragio…, a todo esto es posible dedicarle entre 10 y 20 minutos diarios sentado en el sofá de casa. Lo único que se necesita es un móvil o un portátil.

La revolución digital ha impregnado prácticamente todas las áreas de la vida diaria y las aulas no han sido ajenas a este proceso de transformación, volviéndose cada vez más virtuales, y sus contenidos, más especializados. A esto se suma ahora su más reciente simplificación: el microaprendizaje.

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XR Education in 2021

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VR is for games and AR is for industry, right? That’s probably the biggest broad-strokes argument that a person could make about extended reality and remain arguably correct. However, there are myriad other use cases and XR education is one of the most promising.

Here, we’re going to look at some of the most exciting and out-of-the-box examples of XR education, ranging from K-12 through university and beyond.

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El futuro de la Educación pasa por una revolución

El futuro de la Educación pasa por una revolución | Edumorfosis.it | Scoop.it

Desde el siglo pasado nos venimos preguntando cómo será la educación del futuro. La realidad es que ese futuro ya comenzó y se está dando a la par de la innovación tecnológica. La educación digital se aceleró por la pandemia ante la imposibilidad de tomar clases presenciales. Entonces, se masificaron tendencias como el e-learning que se estima crecerá de forma exponencial a una tasa anual de 21% entre el 2021 y el 2027, según un estudio reciente de Global Market Insights.

Esta aceleración inevitablemente afecta los modelos de negocios de las empresas y nos enfrenta a uno de los grandes desafíos de la década; actualizar las habilidades de la fuerza laboral (Reskilling Revolution). Mientras más se automatizan los empleos y avanza la inteligencia artificial, las personas necesitan actualizar y aumentar sus habilidades para mantenerse relevantes y capturar las oportunidades del nuevo mundo.

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[PDF] Connecting Learning Spaces: Possibilities for Hybrid Learning

[PDF] Connecting Learning Spaces: Possibilities for Hybrid Learning | Edumorfosis.it | Scoop.it
The Working Group Report on Digital Learning introduces a range of factors that should be in place in order for hybrid learning to be a viable option for students, requiring deliberate planning, informed decision-making and substantial investment. It addresses considerations for accessing hybrid learning, especially those related to equitable access as required by SDG4: “Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”.
 
The report follows is organized around four strands:
 
  1. Infrastructure (led by ITU): Innovation in infrastructure and connectivity operating models to ensure inclusive digital learning (in synergy with Giga, equipment and devices makers, investments models to create a sustainable digital learning infrastructure, etc.)
  2. Hybrid Learning (led by UNESCO): Understanding the human dimension that facilitate effective hybrid learning, including analysis about appropriate roles for teachers and other facilitators, sustainable models of curriculum-aligned resource production and dissemination, and successful household and blended pedagogical learning practices.
  3. Digital Skills (led by Ericsson): Competencies to use connected technology for learning and empowerment, digital skills for employability, anticipated labour market demands, abilities to navigate shifting and disrupted labour markets.
  4. Frontier-Technology impact (led by Huawei): Scenarios for the future of digital learning, educational implications and advantages of frontier technologies, including AI, IoT, 5G, machine learning, data analytics, etc.

 

The report draws attention to trends, promising practices, and positive deviants related to the delivery of hybrid learning and student engagement. Emphasis is on the experience of the teacher and student. It begins with a taxonomy of the most common models of hybrid learning and proceeds to examine the changing role of the teacher, approaches for monitoring and evaluating hybrid learning, and the value of diverse tools, open content, and digital skills in augmenting user experience.

 
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