Edumorfosis.it
350.1K views | +36 today
Follow
 
Edumorfosis.it
New Learning Ecologies, Instructional Design, EdTech, eLearning, mLearning & more...
Curated by Edumorfosis
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Scoop.it!

La Universidad 4.0

La Universidad 4.0 | Edumorfosis.it | Scoop.it

Mucho se habla de la Universidad 4.0 en difentes foros educativos realizados en Estados Unidos y Europa, pero muy poco se habla de este paradigma en el Caribe. La pandemia provocada por el Coronavirus está empeorando la fragilidad financiera global. Como consecuencia de esta crisis global, los avances y adelantos tecnológicos que estaban destinados a lanzarse dentro de unos años han tenido que adelantarse en esta cuarentena. A partir de hoy veremos el lanzamiento de nuevas herramientas web, programas de código abierto, sistemas, plataformas y aplicaciones móviles diseñadas para enfrentar el aislamiento físico que detiene las actividades empresariales, gubernamentales, organizacionales, políticas, económicas, ambientales y educativas.

No comment yet.
Scoop.it!

Educación Híbrida: Transformando la Educación Tradicional

Educación Híbrida: Transformando la Educación Tradicional | Edumorfosis.it | Scoop.it

Actualmente, debido a los tiempos de pandemia, la mayoría de las escuelas de todos los niveles se han visto obligadas a transformar su modelo educativo tradicional combinándolo con el aprendizaje en línea, durante el resto del año académico.

Sin embargo, a medida que los estudiantes, padres y educadores han empezado a planificarse y a incorporar las tecnologías como un medio para la interacción escolar a distancia, se han ido adaptando a nuevos estilos de aprendizaje, donde las TIC se han vuelto en un aspecto fundamental.

Esto, está convirtiendo al modelo tradicional por excelencia en un modelo mixto, conocido como educación híbrida.

En este artículo, conoceremos, qué es, por qué se popularizó, cuáles son sus beneficios y si con ella se abre una nueva ventana al futuro de la educación.

Miriam Linet Delgado's curator insight, July 6, 5:20 PM
Ls educación híbrida... una mezcla de presencial y a distancia.
Scoop.it!

Distributed Learning

Distributed Learning | Edumorfosis.it | Scoop.it

The purpose of this article is to suggest that ‘Distributed Learning’ is a more positive and constructive phrase to use as education settings move to a wider range of learning options being the ‘new normal’ as opposed to just a response to COVID-19. In redefining the variety of learning opportunities as ‘Distributed Learning’, this also sets us on the path to truly democratising learning for all.

 

The idea of calling the learning distributed as opposed to distance/remote/virtual is that all of these words inherently suggest it’s second-best to in-person learning experiences. Online learning has also been widely used which, whilst more neutral in tone, talks to how it is accessed as opposed to the approach of the learning.

No comment yet.
Scoop.it!

Una oportunidad para la evaluación en su función formativa

Una oportunidad para la evaluación en su función formativa | Edumorfosis.it | Scoop.it

En estos tiempos de confinamiento y aislamiento social, diferentes países han propuesto suspender las calificaciones y acreditaciones de las y los estudiantes abriendo una oportunidad para abordar la evaluación de los aprendizajes desde una perspectiva diferente.

Se trata de evaluar para aprender como un modo más auténtico y desafiante de integrar la evaluación con la enseñanza y el aprendizaje.

La evaluación para el aprendizaje se entrama en un sistema que incluye al curriculum, la cultura escolar y las formas de enseñar. Esta idea nos ubica en una encrucijada acerca de qué tiene sentido enseñar hoy y qué no es valioso, para evitar que la evaluación para el aprendizaje se deslice hacia aspectos instrumentales vinculados con “obtener buenas notas”.

No comment yet.
Scoop.it!

7 secrets to create the perfect Immersive Learning Environment for busy employees

7 secrets to create the perfect Immersive Learning Environment for busy employees | Edumorfosis.it | Scoop.it

Modern employees are more connected than ever. They can log in to the online training platform on any device and collaborate with global co-workers. But busy schedules usually stand in the way of personal development. Hectic digital lifestyles make it challenging to carve out time for skill-building and task mastery. However, there is a way to engage employees and facilitate rapid knowledge transfer. VR training allows them to learn from mistakes, identify performance gaps, and quickly assess real-world application. Here’s how to develop perfect immersive learning environments for distracted, stressed out staffers who are "too busy" to train.

No comment yet.
Scoop.it!

How to use Mental Models in eLearning Course Design

How to use Mental Models in eLearning Course Design | Edumorfosis.it | Scoop.it

When we approach a new scenario, we rely on mental models to help us figure out how to proceed. Not many situations we find ourselves in are truly new to us. Usually, we can find a similar example in our past that helps us decide how to proceed. This is where our brains employ mental models, which are the footprints on which to base future activity. How can this help in eLearning course design? Mental models are a powerful tool in pitching eLearning at the right level, helping online learners to absorb and adopt new skills. Mental model analysis underlines good Instructional Design.

No comment yet.
Scoop.it!

¿La automatización reemplazará y cambiará los trabajos, la educación?

¿La automatización reemplazará y cambiará los trabajos, la educación? | Edumorfosis.it | Scoop.it

Sí. Ya lo ha hecho y seguirá haciéndolo. ¿Es algo que hay que temer? No lo creo. Los cambios son inevitables y en su mayoría traen resultados positivos. ¿Necesitamos ser conscientes de las implicaciones y adaptarnos en consecuencia? Si, absolutamente.

 

Las universidades poseen conjuntos de datos masivos que aún no han sido explotados para su uso en la mejora de los servicios. Los estudiantes esperan acceso inmediato a información y servicios, requiriendo nuevas tecnologías como bases de datos en memoria y aplicaciones móviles de última generación. Así como vemos que la inteligencia artificial se infiltra en otras industrias como el uso de algoritmos sofisticados para predecir nuestros intereses, habrá aplicaciones en la educación superior.

 

La tendencia de la automatización es inevitable dada la inventiva inherente y la creatividad de los seres humanos.

No comment yet.
Scoop.it!

Universities won’t fix Distance Education—And they might endanger eLearning forever

Universities won’t fix Distance Education—And they might endanger eLearning forever | Edumorfosis.it | Scoop.it

As many institutions that are currently in crisis, universities were on a downward slope the coronavirus would only make steeper. With skyrocketing tuition costs, the financial ROI of a college degree was becoming less enticing for a larger number of students. Enrollments are about to near a decade of continuous decline. While still prestigious, the value of a degree, even from an Ivy League, is losing its global appeal.

No comment yet.
Scoop.it!

¿La escuela sobrevivirá a Internet?

¿La escuela sobrevivirá a Internet? | Edumorfosis.it | Scoop.it

La pregunta será capciosa, por supuesto,!a lo mejor la premisa equivocada: muchos afirman que la ESCUELA será la única que podrá ordenar las cosas, los aprendizajes, etc... Lo que no entienden es que esta época no es precisamente de esto, de orden, de homogeneidad, de certidumbre, si no precisamente de todo lo contrario.

 

No se trata que sobreviva o no, si no que será otra cosa, que esta sociedad no la quiere para que haga lo mismo que viene haciendo hasta ahora, que esto ya no sirve, que el presente y el futuro ya es otra cosa....

 

La educación vive un momento disruptivo, de cambio de época, con nuevos roles y modos de aprendizaje, donde la eduacion abierta, inclusiva y ubicua, etc...convierte a los alumnos en protagonistas del proceso”.

No comment yet.
Scoop.it!

7 razones para crear Rutas de Aprendizaje Personalizadas

7 razones para crear Rutas de Aprendizaje Personalizadas | Edumorfosis.it | Scoop.it

La Ruta de Aprendizaje Personalizada es una guía que demarca el camino que se debe seguir durante el curso para llegar al resultado deseado. A través de esta estrategia, se cumplirán los objetivos de aprendizaje. Por lo tanto, es una secuencia de actividades estructuradas con intención de enseñar temas específicos.

Esencialmente, esta es una manera de planificar la experiencia de aprendizaje para que el proceso sea más natural. En este sentido, es fundamental enumerar las ventajas de crear rutas de aprendizaje específicas para cada estudiante.

Cabe aclarar que crear rutas de aprendizaje personalizadas no significa que tenga que crear una ruta única para cada persona. Lo que esto significa es que debe crear diferentes rutas según los diferentes niveles de conocimiento y preferencias de aprendizaje. Algunas personas se saltan contenido que cubre áreas que ya comprenden, mientras que otros necesitarán cursos adicionales para llenar los vacíos en sus conocimientos.

No comment yet.
Scoop.it!

The Future of Learning is Technology

The Future of Learning is Technology | Edumorfosis.it | Scoop.it

There is no doubt about the fact that the era we live in is the era of technology. Technology rules our lives and has made everything from shopping, communicating, ordering food, traveling to entertainment, fitness, comfort, and learning easier and more accessible for us. Let’s talk about the role of technology in learning, it being the subject of interest to us.

The last decade has seen Learning and Development (L&D) professionals making great strides in imparting better learning to corporate learners through the use of technology. For example, blended learning, microlearning, mobile learning, gamification, AR/VR (Augmented Reality/Virtual Reality), simulations, adaptive learning and even AI (Artificial Intelligence) are now being used to develop skills and knowledge in corporate employees. And, all this is possible because of technological advancements. Technology is not only the present but the future of learning. But what else does technology hold for learning in the future? In this article, we’ll discuss certain likely applications of technology in learning in the future. Let’s have a look.

No comment yet.
Scoop.it!

Detrás del Bootcamp Virtual para la Enseñanza Remota

Detrás del Bootcamp Virtual para la Enseñanza Remota | Edumorfosis.it | Scoop.it

Este año he tenido el privilegio de proponer y diseñar para el Banco Interamericano de Desarrollo, el Bootcamp Virtual para la Enseñanza Remota. Es un taller intensivo de solo una semana de duración que responde a la súbita demanda por acelerar la migración de la docencia presencial a la docencia remota, a raíz del COVID-19.

El Bootcamp le ofrece a docentes de la región de América Latina y el Caribe un conjunto de directrices esenciales para el diseño de una estrategia preliminar de enseñanza en remota.

¿Porque he elegido el desarrollo de una estrategia individual para la docencia remota como el producto final de esta experiencia?

No comment yet.
Scoop.it!

¿Será ya el momento de cambiar lo que entendemos por Educación?

¿Será ya el momento de cambiar lo que entendemos por Educación? | Edumorfosis.it | Scoop.it

La escuela no puede prepararlos para un futuro contacto con la globalización, sino que, en términos generales, sólo puede reaccionar ante un contacto que ya se ha producido o ya se está produciendo. Desde el punto de vista de los alumnos, primero está el contacto con el mundo globalizado y después está el contacto con la escuela. Pretender invertir los términos es sencillamente una quimera.

En consecuencia, si queremos darle un mejor equipaje cultural a los miembros de las nuevas generaciones (y si queremos proporcionárnoslo a nosotros mismos) el primer frente de ataque no estará en la institución escolar sino fuera de ella, más precisamente en ese terreno difuso pero decisivo al que llamamos cultura. El desafío es cómo desarrollar una nueva sensibilidad, cómo reforzar nuestra capacidad de establecer conexiones entre hechos, cómo modificar nuestras categorías de análisis, de modo tal que la inevitable inmersión en el mundo globalizado no nos hunda en el desconcierto y en la irracionalidad colectiva….

No comment yet.
Scoop.it!

La docencia mixta marcará el próximo curso en la universidad española

La docencia mixta marcará el próximo curso en la universidad española | Edumorfosis.it | Scoop.it

Tomar decisiones que afectan a cientos de miles de personas nunca es fácil. Menos aún en un escenario de total incertidumbre y ausencia de datos que nos ha forzado a adaptarnos a los acontecimientos prácticamente día a día. Cuando dentro de unos años analicemos todo lo que hemos pasado en estos meses de crisis de la COVID-19, seremos capaces de valorar en toda su dimensión las medidas de «docencia en remoto de emergencia» que se tuvieron que activar en apenas unas horas para evitar el colapso total del sistema universitario y su impacto sobre un millón y medio de estudiantes.

Superada la fase de cambio de una docencia presencial a otra no presencial, y en buena medida la de las evaluaciones, la gran pregunta es cómo iniciaremos el curso que viene.

Si la situación sanitaria lo permite, durante el primer semestre se podría volver a los campus, pero en determinadas condiciones de distancia en las aulas, en los pasillos y en las zonas comunes.

Las previsiones nos hablan de un cien por cien de ocupación de los espacios, usando mascarillas, y de un tercio en el caso de que no se usen.

No comment yet.
Scoop.it!

Por una ciudadanía crítica, responsable y ocupada

Por una ciudadanía crítica, responsable y ocupada | Edumorfosis.it | Scoop.it

En este nuevo escenario temporal, deja de tener sentido una concepción finalista de la educación, y el reto de la universidad es ahora promover el empoderamiento de la persona y su capacidad de adaptación al cambio permanente. Los cambios recientes en el entorno tecnológico, económico y social han cuestionado el diseño de los programas formativos rígidos, las trayectorias laborales y las carreras profesionales definidas, y han desdibujado, así, la imagen clásica de perfil formativo definido y de un trabajo de por vida en una única organización.

 

Por el contrario, el nuevo contexto laboral prevé una sucesión de etapas formativas y de trabajos bajo varias fórmulas diversas e insertados en diferentes entornos. Este panorama atribuye a la persona la necesidad de comprender cómo puede diseñar su formación a lo largo de la vida y su carrera profesional, y a la universidad, el reto de dotarla de las herramientas suficientes para poder tomar las decisiones adecuadas en el momento oportuno.

No comment yet.
Scoop.it!

Our school systems are broken. Let's grab this chance to remake them

Our school systems are broken. Let's grab this chance to remake them | Edumorfosis.it | Scoop.it

I don’t want schools to “get back to normal”.

 

It’s tempting to crave a return to life before this horrible pandemic struck. There’s no doubt that those of us who love the buzz of a school community, the thrill of teaching, the boundless energy of children, have missed those compelling and life-affirming interactions.

 

No comment yet.
Scoop.it!

What have we learned from COVID-19 about the limitations of online learning – and the implications for the fall?

What have we learned from COVID-19 about the limitations of online learning – and the implications for the fall? | Edumorfosis.it | Scoop.it
I have spent a good part of my career defending and promoting online learning and it would certainly appear that with Covid-19 and the pivot to emergency remote learning with everyone having to move their teaching online, online learning’s time has come. And indeed I do believe we will see a surge in both fully online and blended learning in the future, health crisis or not, and overall, this will be good for learners and for society.

But it has also become increasingly clear to me during the pandemic that despite the hype, mainly from outside the educational profession, there are significant areas of education where online learning is not an appropriate solution, at least on its own, despite the views of ‘disruptors’ such as the Christensen Institute, business schools, and some politicians looking to save a few bucks on taxes.
No comment yet.
Scoop.it!

Instructional Design Models and Theories: Schema Theory

Instructional Design Models and Theories: Schema Theory | Edumorfosis.it | Scoop.it

While exploring the recall of Native American folktales, Bartlett noticed that many recalls were not accurate and involved the replacement of unfamiliar information with facts already known. In order to categorize this class of memory errors, Bartlett suggested that human beings apparently possess generic knowledge in the form of unconscious mental structures (schemata) and that these structures produce schematized errors in recall when they interact with incoming information. Thus, it is through schemata that old knowledge influences new information. So, basically, schemata (plural of schema) are psychological concepts that were proposed as a form of mental representation for selected chunks of complex knowledge, which are then stored in the long-term memory.

No comment yet.
Scoop.it!

Will COVID-19 spell the end for exams?

Will COVID-19 spell the end for exams? | Edumorfosis.it | Scoop.it

Many have complained that both higher education and school systems more broadly are something of a dinosaur, out of sync with the expectations of industry 4.0. Classrooms don’t differ all that much than 100 years ago; a didactic model of knowledge transmission, textbooks, handwritten exercises and lectures.

And so it is that the world of education is still waiting to catch up with industries such as media, telecommunications and consumer financial services, which have been totally transformed by algorithms. Perhaps the most salient symbol of this is the school examination.

No comment yet.
Scoop.it!

¿Cómo hacer una clase online efectiva y sin complicaciones?

¿Cómo hacer una clase online efectiva y sin complicaciones? | Edumorfosis.it | Scoop.it

La pandemia que vivimos por el COVID-19 ha empujado a muchos maestros a cambiar su enseñanza presencial hacia una enseñanza remota de emergencia con el uso de sesiones sincrónicas en vivo. Tengo dos adolescentes en casa tomando clases en línea y veo que siguen sus sesiones síncronas mientras ven una repetición de un partido profesional de baloncesto, desayunando y revisando mensajes en su celular. Esta escena debe ser algo común en muchos hogares. Tengo alrededor de diez años trabajado en proyectos de educación en línea y sé que los estudiantes pueden tener muchas distracciones. En este artículo les compartiré algunos consejos para superar estos desafíos y minimizar posibles riesgos para que su próxima sesión en vivo sea efectiva y sin contratiempos.

No comment yet.
Scoop.it!

How to use Distance Learning Software effectively

How to use Distance Learning Software effectively | Edumorfosis.it | Scoop.it

Many educators are facing a new reality: distance learning software is now a must-have for the future of education. This transition requires teachers to develop new, essential skills and be acquainted with major EdTech technologies. However, sufficient skills and knowledge can’t be acquired overnight. Why not utilize summer as a great time for self-improvement and upskilling? Now is the right time to learn how to maintain distance-learning by using education software more effectively.

No comment yet.
Scoop.it!

10 (points) The new university, everyone’s

10 (points) The new university, everyone’s | Edumorfosis.it | Scoop.it

We present ten points that will be the backbone of the new university that will be fully integrated into society and no longer as the center of power that segregates citizens between first and third class, if not that will support and accompany each of them in seeking their personalized excellence.

A university that will not pretend to be the universal center of knowledge but rather a stage where we can all, in person and / or virtually, share our ideas with anyone in the world to anticipate possible problems that society may pose.

No comment yet.
Scoop.it!

La inutilidad de una Educación Online y como no beneficia a nadie

La inutilidad de una Educación Online y como no beneficia a nadie | Edumorfosis.it | Scoop.it
Las clases presenciales tienen mucha más riqueza que una clase online y no es por el ámbito educativo solamente. Las clases online no valen ni valdrán jamás la experiencia que se obtiene en el salón de clases. Nada se compara con debatirle a un profesor, discutir lecturas tediosas e incomprensibles, la emoción de llegar casi tarde pero aun a tiempo, reconocer las caras de tus compañeros y ver en ellas amigos o rivales. La universidad es más que un mero medio para obtener conocimiento, a través de las interacciones humanas nos preparamos para una vida donde seremos servidores de la sociedad para hacerla un lugar mejor de la que nunca soñó con ser. Una clase online no te enseña el valor de la vida humana, en ellas solo eres un número más que contar en la asistencia.
No comment yet.
Scoop.it!

FRAME and the iLRN Conference: Immersive Poster Sessions

FRAME and the iLRN Conference: Immersive Poster Sessions | Edumorfosis.it | Scoop.it

The Immersive Learning Research Network (iLRN) is holding their annual conference this year in an immersive online environment, a campus they built in collaboration with VirBELA. The large-scale talks and gatherings throughout the course of the event are held in their large iLRN campus, since it can accommodate thousands of simultaneous users, but iLRN also decided to use FRAME (a VirBELA project) for "poster sessions": smaller group gatherings around particular research topics. These poster sessions were accessible right from a browser on desktop, mobile, or VR.

No comment yet.
Scoop.it!

Technology in Learning: What does the future hold?

Technology in Learning: What does the future hold? | Edumorfosis.it | Scoop.it

There is no doubt about the fact that the era we live in is the era of technology. Technology rules our lives and has made everything from shopping, communicating, ordering food, traveling to entertainment, fitness, comfort, and learning easier and more accessible for us. Let’s talk about the role of technology in learning, it being the subject of interest to us.

The last decade has seen Learning and Development (L&D) professionals making great strides in imparting better learning to corporate learners through the use of technology. For example, blended learning, microlearning, mobile learning, gamification, AR/VR (Augmented Reality/Virtual Reality), simulations, adaptive learning and even AI (Artificial Intelligence) are now being used to develop skills and knowledge in corporate employees. And, all this is possible because of technological advancements. Technology is not only the present but the future of learning. But what else does technology hold for learning in the future? In this article, we’ll discuss certain likely applications of technology in learning in the future. Let’s have a look.

No comment yet.
Scoop.it!

Immersive Learning Experiences and the power triad

Immersive Learning Experiences and the power triad | Edumorfosis.it | Scoop.it

Corporate Training investments are made to help employees learn, apply, achieve improved performance, or drive change in thinking and behavior. However, one learning strategy may not help you achieve all these. In this article, I show you how you can use the power triad: mLearning, microlearning, and gamification to create immersive learning experiences that will help you meet this mandate. I share 4 ways this rich combination will help you achieve the desired impact.

No comment yet.