Melting Point
3.9K views | +2 today
Melting Point
Vision is the ability to see the world as it could be and create a path to that future
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Se la Silicon Valley chiede aiuto agli umanisti

Se la Silicon Valley chiede aiuto agli umanisti | Melting Point | Scoop.it

I tecnici servono alle industrie per sviluppare i prodotti,
ma filosofi e letterati sono fondamentali per capire le nicchie
di mercato da conquistare

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

5 Visions Of The Future Of Service In America

5 Visions Of The Future Of Service In America | Melting Point | Scoop.it

More and more Americans are making volunteering an important part of their lives. How will that shape the business landscape in the coming years?

...

On the lesser-known side of “giving innovation,” are the innovators who are making giving time more efficient, effective, and accessible.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Design Thinking. Ma cos’è veramente?

Design Thinking. Ma cos’è veramente? | Melting Point | Scoop.it

In un territorio come il nostro, dove l’attenzione alla creatività è sempre stata il motore e l’energia delle aziende italiane - ma che ora sembra aver perso quella dinamicità dei tempi migliori - il Design Thinking o Process potrebbe trovare terreno molto fertile e dare veramente una marcia in più ad un sistema produttivo che deve rinnovarsi rispetto alle pressanti sfide internazionali. 

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Il processo creativo nel sistema Moda

Studiare le professioni creative nella moda significa prendere di petto il tema del rapporto tra industria creativa e industria manifatturiera, tra produttori di significati e produttori di oggetti, tra fattori materiali e immateriali. Nell’industria della moda questo rapporto è intimo, nel senso in cui questo aggettivo è usato in filatura: un filato si dice di mischia intima quando due fibre diverse sono unite inseparabilmente in uno stesso filo, in contrapposizione ai filati in cui la mischia delle fibre è realizzata accoppiando fili di fibre diverse. E’ un rapporto che si radica nel processo di generazione del valore, in cui la creatività non è un elemento accessorio al prodotto fisico, un decoro, qualcosa che si aggiunge a cose fatte.

 

http://issuu.com/gallante/docs/

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Transformational Entrepreneurship: Where Technology Meets Societal Impact

Transformational Entrepreneurship: Where Technology Meets Societal Impact | Melting Point | Scoop.it

The slow decline of industrial manufacturing in developed nations and recent failures of financial capitalism across the globe have sent us searching for a new model of economic growth. I see the two movements of Technology Entrepreneurship and Social Entrepreneurship beginning to converge into a promising solution. An increasing number of entrepreneurs are awakening to the possibility of combining the scalable tools and methodology of Technology Entrepreneurship with the world-centric value system of Social Entrepreneurship. Together they create a new type of entrepreneurship that could become our primary source of socioeconomic value creation. What do we call this movement? I propose we call it "Transformational Entrepreneurship."

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

GE Global Innovation Barometer

GE Global Innovation Barometer | Melting Point | Scoop.it

The GE Global Innovation Barometer was commissioned by GE and conducted by independent research and consulting firm StrategyOne to identify drivers and deterrents of innovation and to analyze perceptions around innovation opportunities and challenges.

This year nearly 3,000 senior business executives in 22 countries, were surveyed on their companies’ innovation strategy and decision making.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Come fare breccia al grande pubblico: tua nonna lo sa

Come fare breccia al grande pubblico: tua nonna lo sa | Melting Point | Scoop.it

Chiedi a tua nonna... 
ecco la regola aurea da applicare prima di prendere qualsiasi decisione.

Prima di implementare qualcosa sul nostro servizio, è bene avere in mente un utente in particolare cui rivolgersi.

E' in quel momento che bisogna pensare in grande, a una audience quanto più ampia possibile, ed è chiaro che il pubblico mainstream non è quello della nicchia del Web.

Pensate a un prodotto semplice, intuitivo o vendetelo come tale. Anche vostra nonna potrebbe iscriversi.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Design Thinking : Cognitive & Intellectual Process - Rational vs Emotionale

Design Thinking :  Cognitive & Intellectual Process - Rational vs Emotionale | Melting Point | Scoop.it
What is Design Thinking?

-

Design Thinking Is A Cognitive And Intellectual Process That Balances The Rational And Emotional

-

Because of the word “design” and many automatically associate it with the craft of design or design as a profession. Actually it is less to do with “design” and more with “system”.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

The Medici Effect’s - The Intersection Of Innovation And Social Change

The Medici Effect’s - The Intersection Of Innovation And Social Change | Melting Point | Scoop.it

@arielhs

Frans Johansson knows a little something about how the power of creative thinking can create change.

..."the intersection"--the place that ideas from different industries and cultures collide to create innovation. Nowhere is the intersection more powerful than in the realm of social change.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

The Diffusion of Monasteries

The Diffusion of Monasteries | Melting Point | Scoop.it

There is a distinct S-shaped curve that appears whenever innovations diffuse across a population. 

This curve, describing the number of adopters of this innovation, is a mathematical shape that nearly everything new follows, from iPods to fax machines, and is known as a logistic curve.

But it can also appear in areas less traditionally associated with innovation.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

How Do Think Tanks Create Innovative Thinking?

How Do Think Tanks Create Innovative Thinking? | Melting Point | Scoop.it
Imagine that you have been invited to join a group of people in a room with casual comfortable furniture and with the job of coming up with ideas to solve a problem creatively and with no pressure.
more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Start-up nation

Start-up nation | Melting Point | Scoop.it
Israele la faccia tosta fa start-up...

@itinagli 

 

Un complesso insieme di fattori ha reso un popolo tremendamente tenace, imprenditoriale e «problem solver».

Esattamente quello che serve per competere oggi e per attrarre investimenti da ogni angolo del mondo. Può sembrare incredibile che gli investimenti stranieri in Israele siano triplicati negli stessi anni in cui sono aumentati gli attacchi terroristici. Ma come ha detto Warren Buffett quando ha investito 4,5 miliardi di dollari in un’azienda israeliana: non è importante se un missile distruggerà uno stabilimento. Lo stabilimento si ricostruisce. Quello che è importante è il talento dei lavoratori e dei manager, la loro affidabilità, la reputazione che si sono costruiti nel mondo.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Coworking, il nuovo incubatore d’impresa

Coworking, il nuovo incubatore d’impresa | Melting Point | Scoop.it

li incubatori d’impresa nascono nel 1959 dalla necessità di dividere vecchi spazi lavorativi molto ampi come vecchie fabbriche in lotti più piccoli, a misura di aziende nuove, più giovani, e per questo di dimensioni inferiori rispetto a quelle di un’azienda ormai affermata e strutturata. E almeno fino al 2005, anno di nascita del primo spazio di coworking a San Francisco, nessuno ha mai osato mettere in discussione la curva evolutiva sulla base della quale erano stati fino ad allora progettati gli incubatori: e cioè che tutte le aziende nascono piccole ma con l’obiettivo di diventare prima o poi grandi che più grandi non si può.

Poi, cinquant’anni dopo i primi incubatori, aprono i primi coworking e portano un po’ di scompiglio perché affiancano alla semplice condivisione di servizi e di spazi, come già facevano tutto sommato i centri uffici e gli incubatori più tradizionali, la condivisione di saperi e conoscenze anche tra aziende -o forse dovremmo incomincare a parlare di freelance?- appartenenti ad ambiti differenti e una certa diffidenza nei confronti dell’idea che qualsiasi attività lavorativa debba prima o poi conformarsi agli standard di un’azienda tradizionale. E quello che accade è che i freelance che si appoggiano agli spazi di coworking vedono aumentare la solidità e il successo della propria attività lavorativa anche se restano in buona parte fedeli alla loro condizione di lavoratori individuali inseriti in una rete di saperi.

Allora il coworking è diventato l’incubatore d’impresa del Terzo Millennio? In una certa misura e per certe tipologie di aziende, senza dubbio. Funziona alla perfezione per molti dei lavoratori nomadi contemporanei, come luogo in cui si favorisce la partenza di start up frugali, in linea con la snellezza concettuale richiesta di questi tempi. In fondo a ben vedere è il concetto stesso di start up che è cambiato radicalmente negli ultimi anni, allargandosi fino a includere non solo chi parte con l’intenzione di costruire un’azienda tradizionale ma anche chi più semplicemente decide di mettersi in proprio e diventar freelance. In entrambi i casi, coworking o incubatore tradizionale, freelance individuale o azienda strutturata, si tratta di strutture che hanno contribuito in un modo o nell’altro alla creazione di nuovi posti di lavoro.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Ashoka’s Hybrid Value Chain: Revving the Engine of Sustained Global Prosperity and Social Value | Management Innovation eXchange

Ashoka’s Hybrid Value Chain: Revving the Engine of Sustained Global Prosperity and Social Value | Management Innovation eXchange | Melting Point | Scoop.it
The Innovation: The Hybrid Value Chain (HVC)

HVC is a social-business framework built on the equally important (and different) strengths, talents and contributions from the private business and the citizen sector to create new wealth and social value that is system-changing, sector-wide, transformational and able to scale sufficiently to impact millions.

It respects legitimate goals of business to grow and generate profits, and business’ assets to access capital, manufacture and distribute at scale, skills and resources to take insights and develop them into innovations leading to improved goods and services entering a solid value chain to market.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

The Myths That Prevent Change

The Myths That Prevent Change | Melting Point | Scoop.it

You probably think that the barriers to innovation are negative elements of your organization — that is, the wrong people, behaviors, and processes.... But the most subtle and pernicious barriers to innovation may be the seemingly positive myths about what has made your organization successful.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Innovare per crescere - un vincolo per il futuro delle imprese Moda

La convinzione che esista una relazione di stretta consequenzialità tra innalzamento delle capacità innovative del Sistema Moda e le sue concrete possibilità di recupero di competitività sui mercati globali è oggi ampiamente condivisa. Al di là della necessità di razionalizzazione e contenimento dei costi, un ruolo centrale per il rafforzamento della competitività è affidato infatti alla capacità di innovare nella direzione di un processo di costante valorizzazione del prodotto tessile in tutti quei contenuti – materiali ed immateriale - che oggi il consumatore finale gli attribuisce e riconosce. In questa prospettiva, il processo di innovazione progettuale e produttiva su cui il comparto tessile-moda è impegnato, si inserisce in una visione multidimensionale ed integrata a cui partecipano tanto l’esercizio creativo, commerciale e gestionale, quanto il sistema manifatturiero nei diversi snodi della filiera.

 

http://issuu.com/gallante/docs/

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Innovation Excellence | Where Consultants Should Contribute to Innovation

Innovation Excellence | Where Consultants Should Contribute to Innovation | Melting Point | Scoop.it
I have been concerned for quiet some time about the ‘state’ of the consulting industry when it comes to innovation. There are simply far too many out there offering pieces of the innovation equation.
more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Storytelling ... New Trends VS Old Tendencies

Storytelling ... New Trends VS Old Tendencies | Melting Point | Scoop.it

@unpostoalcopy

 

“Storytelling è una metodologia e disciplina che usando i principi della retorica e della narratologia crea racconti influenzanti in cui vari pubblici possono riconoscersi. Lo storytelling è oggi massicciamente usato dal mondo dell’impresa, dal mondo politico, e da quello economico. Si parla anche di storytelling management per promuovere e posizionare meglio valori, idee, iniziative, prodotti, consumi. (…) Il successo di questa disciplina è determinato dal fatto che il racconto è una forma di comunicazione naturale e intuitiva, capace di coinvolgere le persone.” ... Liberamente tratto da Wikipedia

 

Quando ho sentito per la prima volta questo termine, qualcosa si è risvegliato nella mia memoria. A Napoli, in Pignasecca, un quartiere di mercato molto popolare ..............   

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Stop Talking About Social and Do It

Stop Talking About Social and Do It | Melting Point | Scoop.it

"Leadership" has changed when a decentralized group of people can take down a government.

"The Value Chain" has changed when the customer is no longer just the "buyer" but also a co-creator. 

"Human Resources" have changed when most of the people who create value for your organization are neither hired nor paid by you.

"Competition" has changed when individuals can create value through a centralized network of resources

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

The Three Ages Of Socially Responsible Business

The Three Ages Of Socially Responsible Business | Melting Point | Scoop.it

From 1990 to today, the idea of what businesses have to do to be responsible members of society has changed rapidly.

We started in the Age of Image, where businesses only had to appear to be doing good, and we pass throught the Age od Advantage, where many business leaders recognized and accepted the need for business to change... where are we now?

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

4 Lessons From The Social Innovation Hotbed Of Brazil

4 Lessons From The Social Innovation Hotbed Of Brazil | Melting Point | Scoop.it

Last year, I moved from New York to Rio de Janeiro, where Purpose has opened its first overseas office. I have met with local innovators and interacted with all kinds of people on the streets, at the beach, and in botequins (informal bars).... 

Here are some lessons I have learned:

- INNOVATION IS A JEITINHO: A jeitinho (“little way” in Portuguese) is a way of making do and getting around barriers with the resources that you have on hand. It is an improvisation or a hack.

- INNOVATION IS A FEIJOADA: While we often refer to the U.S. as a “melting pot,” in Brazil, the equivalent symbol of cultural mixing is the feijoada. Considered the national dish, feijoada is a hearty stick-to-your-ribs meal consisting of a stew of beans and meat (including pork trimmings like the ears, tail, and feet), rice, collard greens, toasted manioc flour, and orange slices. The provenance of the various ingredients represent Brazil’s blend of European, African, and indigenous cultures. Feijoada is about taking humble ingredients and the nasty bits of meat and making something delicious and sublim

- INNOVATION IS CANNIBALISM: Cannibalism is not just about copying ideas from abroad, but also “digesting” them to make them your own and to share them with your community.

- INNOVATION IS SOCIAL RESISTANCE: Innovation is not just about new gadgets and widgets for the sake of novelty or profit. Innovation is a means of social resistance and self-actualization of communities.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

The Organization’s Dominant Innovating Design

The Organization’s Dominant Innovating Design | Melting Point | Scoop.it
Each organization seems to favour one design approach over another when it comes to how they innovate.

It favours either the more comfortable repeatable zones or is determined to push the boundaries out on its innovation activities.

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

The Politics of Innovation - The Jazz of Innovation

The Politics of Innovation - The Jazz of Innovation | Melting Point | Scoop.it

In a recent New York Times article by Steve Lohr (The Ying & the Yang of Corporate Innovation, published Jan 26th 2012) he quotes Paul Saffo as saying “there is nothing democratic about innovation.

It’s always been an elite activity, whether by a recognized or unrecognized elite”.

While this may or may not be the case, and while this may or may not be a sensitive subject in a US election year, what is definitely changing is the make up of that elite-

more...
No comment yet.
Scooped by Fabrizio Gallante
Scoop.it!

Brains, Behavior & Design

Brains, Behavior & Design | Melting Point | Scoop.it

Brains, Behavior & Design
Tools to understand and influence decision making.

 

“ ...in behavioral economics, the choice depends on how the decision-maker describes the [alternatives] to himself. Any psychologist knows this, but it is revolutionary when imported into economics.” – Eric Wanner, Russell Sage Foundation

 

The field of behavioral economics recognizes that social, cognitive, and emotional factors yield significant differences between theoretical rational decisions and the actual decisions that human beings make every day.

Findings and principles from behavioral economics have significant implications for design. With the assumption that designers can influence decision-making processes comes a point of view that designers also have a certain degree of responsibility to understand and deliberately design with those principles in mind.

more...
No comment yet.