Social Marketing - Newsletter 147
8.6K views | +1 today
Follow
 
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
onto Social Marketing - Newsletter 147
Scoop.it!

Aids: quale comunicazione?

Aids: quale comunicazione? | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it
Sono ormai trent'anni che Enti pubblici, associazioni non profit e agenzie del privato comunicano attraverso una vasta gamma di toni, messaggi e strumenti, il tema dell'AIDS.
Quali linguaggi sono stati utilizzati per affrontare l'argomento? C'è una differenza tra la comunicazione italiana e quella di altri paesi? Quanto sono stati efficaci i messaggi per informare la popolazione e promuovere comportamenti corretti?
Il recente libro scritto da Emanuele Gabardi risponde a questi interrogativi e propone alcune raccomandazioni utili per chi intende
more...
No comment yet.
Social Marketing - Newsletter 147
Social marketing. Health promotion. Social media.
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Cinema e salute: Io Daniel Blake - Di Loretta De Nigris e Gavino Macciocco (La Salute Umana)

Per abbonarsi

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Using Twitter to Understand Public Perceptions Regarding the #HPV Vaccine: Opportunities for Public Health Nurses to Engage in Social Marketing

Using Twitter to Understand Public Perceptions Regarding the #HPV Vaccine: Opportunities for Public Health Nurses to Engage in Social Marketing | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it
Given the degree of public mistrust and provider hesitation regarding the human papillomavirus (HPV) vaccine, it is important to explore how information regarding the vaccine is shared online via social media outlets. The purpose of this study was to evaluate the content of messaging regarding the HPV vaccine on the social media and microblogging site Twitter, and describe the sentiment of those messages.
more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Screening mammografico: efficacia, sovradiagnosi e sovratrattamento | Osservatorio Nazionale Screening

Screening mammografico: efficacia, sovradiagnosi e sovratrattamento | Osservatorio Nazionale Screening | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

Screening mammografico: conoscenza scientifica, controversie e incertezze. La comunicazione per una decisione consapevole.

Consulta la bozza dello statement (pdf 234 kb) elaborato da Gisma e Ons durante il workshop “Screening mammografico: conoscenza scientifica, controversie e incertezze. La comunicazione per una decisione consapevole”, consulta il documento "Il bilancio degli screening. Una narrazione sui benefici e i danni correlati agli screening" (pdf 73 kb) e leggi la riflessione di Marco Petrella. Scarica anche, dal sito Gisma, le presentazioni dei relatori.

Di seguito una rassegna di articoli sullo screening mammografico pubblicati sulla stampa nazionale ed estera tra cui The LancetJournal of the American Medical Association (Jama), Journal of Medical Screening e New York Times, e i siti Medscape, Janusonline e Scienzainrete.  

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Epatite C: prevenirla o frenarla con lo stile di vita

Abbonamenti:

fondazioneallinearesanitaesalute.org

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

More Than 80 Percent of Patient Groups Accept Drug Industry Funds, Study Shows

More Than 80 Percent of Patient Groups Accept Drug Industry Funds, Study Shows | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

The nation’s largest patient advocacy groups are on the front lines of some of the biggest health care debates, from the soaring costs of prescription drugs to whether new medicines are being approved quickly enough.

But while their voices carry weight because they represent the interests of sick patients, a new study has found that more than 80 percent of them accept funding from drug and medical-device companies. For some groups, the donations from industry accounted for more than half of their annual income, and in nearly 40 percent of cases, industry executives sit on governing boards, according to the study, which is published in The New England Journal of Medicine.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Twitter as a Potential Data Source for Cardiovascular Disease Research - JAMA Cardiology

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Aids: quale comunicazione?

Aids: quale comunicazione? | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it
Sono ormai trent'anni che Enti pubblici, associazioni non profit e agenzie del privato comunicano attraverso una vasta gamma di toni, messaggi e strumenti, il tema dell'AIDS.
Quali linguaggi sono stati utilizzati per affrontare l'argomento? C'è una differenza tra la comunicazione italiana e quella di altri paesi? Quanto sono stati efficaci i messaggi per informare la popolazione e promuovere comportamenti corretti?
Il recente libro scritto da Emanuele Gabardi risponde a questi interrogativi e propone alcune raccomandazioni utili per chi intende
more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

The effectiveness of social marketing in global
health: a systematic review.

The effectiveness of social marketing in global<br/>health: a systematic review. | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

Social marketing is a commonly used strategy in global health. Social marketing programmes may sell subsidized products through commercial sector outlets, distribute appropriately priced products, deliver health services through social franchises and promote behaviours not dependent upon a product or service. We aimed to review evidence of the effectiveness of social marketing in low- and middle-income countries, focusing on major areas of investment in global health: HIV, reproductive health, child survival, malaria and tuberculosis. We searched PubMed, PsycInfo and ProQuest, using search terms linking social marketing and health outcomes for studies published from 1995 to 2013.

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

‘Too Young To Drink’. An international
communication campaign to raise public
awareness of fetal alcohol disorders - S. Bazzo, D. Black, K. Mitchell, F. Marini, G. Moino, P. Riscica,
G. Fattori.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Jeff French - Social marketing and human behaviour change

Professor Jeff French (Strategic Social Marketing) Social marketing and human behaviour change.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Gratis è meglio. Tempo, lavoro, denaro, persone, mercato - Francesco Gesualdi

Gratis è meglio. Tempo, lavoro, denaro, persone, mercato - Francesco Gesualdi | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it
Un nuovo stile di vita, non un'utopia, quella che l'autore propone in questo saggio scorrevole e concreto. Il cambiamento fondamentale è dal "benessere" al "benvivere", che richiede uno sguardo nuovo e scelte differenti sulle relazioni interpersonali, sul lavoro, sul rapporto tra mercato e "fai da te", sull'uso del tempo e sui bisogni. Un cambiamento per "piccoli passi", suggerito dall'autore, fa venire in mente il "correggere una cosa alla volta" di S. Bernardo. Libro di agile lettura e privo di luoghi comuni.
more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

The entrepreneurial state. Mariana Mazzucato - The Economist

The entrepreneurial state. Mariana Mazzucato - The Economist | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it
APPLE is generally regarded as an embodiment of everything that is best about innovative businesses. It was started in a garage. For years it played a cool David to Microsoft’s lumbering Goliath. Then it disrupted itself, and the entire entertainment industry, by shifting its focus from computers to mobile devices. But there is something missing from this story, argues Mariana Mazzucato of Sussex University in England, in her book, “The Entrepreneurial State”. Steve Jobs was undoubtedly a genius who understood both engineering and design. Apple was undoubtedly a nimble innovator. But Apple’s success would have been impossible without the active role of the state, the unacknowledged enabler of today’s consumer-electronics revolution.
more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

La dieta informativa di Luca Conti – Ed. 2017

La dieta informativa di Luca Conti – Ed. 2017 | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

Nel 2013 avevo chiesto ad alcuni professionisti attivi sul web di rispondere ad alcune domande sulla loro dieta informativa. Ne è venuto uno spaccato interessante delle abitudini di chi consuma un elevato volume di contenuti ogni giorno. A distanza di 4 anni voglio tornare a chiedere alle stesse persone, e ad altre, le stesse domande, così da vedere, in questo arco di tempo, come sono cambiate le abitudini e quali si sono consolidate.

Per avviare il nuovo ciclo, comincio con il rispondere a queste domande, così da condividere la mia dieta informativa, aggiornata al gennaio 2017.

Quali sono le prime informazioni di cui ti nutri al mattino appena sveglio?

..........................................

 

http://www.pandemia.info/tag/dieta-informativa/

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Intervista esclusiva a Luca Pani: "Gli indiani si sono fatti fregare. Ecco la verità sui farmaci contro l'Epatite C"

Intervista esclusiva a Luca Pani: "Gli indiani si sono fatti fregare. Ecco la verità sui farmaci contro l'Epatite C" | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

Prof. Pani immagino che lei non legga Libero.
Io no ma mio padre lo legge da sempre. È un arzillo signore di 90 anni a cui faccio gli auguri nel giorno di San Giuseppe.

Se lo avesse letto ieri e oggi, avrebbe visto questi articoli che tirano in ballo lei, l'AIFA e il Ministro. Ci può dire come è andata questa faccenda della negoziazione del famoso farmaco dell'epatite C della Gilead?
Come ho twittato questa mattina dato che non ho più un ruolo istituzionale faccio outing e rispondo alle sedicenti inchieste sulle trattative per definire il prezzo dei farmaci e alle due pagine e un editoriale dedicato del direttore Feltri che si chiedeva se fossimo più scemi degli indiani che pagano il farmaco circa 900 euro per 8 settimane di terapia completa.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Sovradiagnosi. Una Graphic Novel di Luca Iaboli

Doctor G

https://www.facebook.com/doctorg.graphicnovel/

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Strategie digitali e social media per il medico fisiatra - SIMFER

Strategie digitali e social media per il medico fisiatra - SIMFER | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

PARTITE LE GIORNATE DI FORMAZIONE SIMFER 10-18

SU “STRATEGIE DIGITALI E SOCIAL MEDIA PER IL MEDICO FISIATRA”

 

“Non possiamo non comunicare” recita il famoso assioma coniato negli anni ’50 dalla scuola di Palo Alto; oggi, dopo oltre mezzo secolo, potremmo aggiungervi la frase “…nel mondo digitale”.

Ognuno di noi - che ci piaccia o no - è ormai presente in qualche forma sul web; questo fenomeno investe ovviamente anche la nostra identità professionale e quella delle istituzioni e comunità scientifiche di cui facciamo parte.

La questione quindi non è se i medici fisiatri e la SIMFER debbano avere una conoscenza approfondita del mondo digitale e dei social media, ma come debbano saperli gestire al meglio a beneficio della propria attività professionale e come tutelarsi da un loro uso improprio o addirittura dannoso.

 

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Definition of Digital Health

Definition of Digital Health | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

My Definition of Digital Health Digital health is the convergence of the digital and genomic revolutions with health, healthcare, living, and society. As we are seeing and experiencing, digital health is empowering us to better track, manage, and improve our own and our family’s health, live better, more productive lives, and improve society.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Consenso e dissenso. Con la retecrazia cambiano
le regole d’ingaggio.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

- ALCOL + GUSTO: la valutazione di una campagna di informazione e sensibilizzazione

-Alcol +Gusto

http://www.menoalcolpiugusto.it/2017/

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Giornale di metodi e pratiche per le tecniche della prevenzione

Giornale di metodi e pratiche per le tecniche della prevenzione | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

Rivista dedicata alle tecniche di prevenzione nell'ambiente e nei luoghi di lavoro

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Diabete: Gli obiettivi più aggressivi e costosi, danno almeno vantaggi in salute e qualità di vita? - Pillole a cura di "Allineare Sanità e Salute"

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Breast Cancer Screening and Social Media: a Content Analysis of Evidence Use and Guideline Opinions on Twitter

Breast Cancer Screening and Social Media: a Content Analysis of Evidence Use and Guideline Opinions on Twitter | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it
There is ongoing debate regarding the best mammography screening practices. Twitter has become a powerful tool for disseminating medical news and fostering healthcare conversations; however, little work has been done examining these conversations in the context of how users are sharing evidence and discussing current guidelines for breast cancer screening. To characterize the Twitter conversation on mammography and assess the quality of evidence used as well as opinions regarding current screening guidelines, individual tweets using mammography-related hashtags were prospectively pulled from Twitter from 5 November 2015 to 11 December 2015. Content analysis was performed on the tweets by abstracting data related to user demographics, content, evidence use, and guideline opinions. Standard descriptive statistics were used to summarize the results. Comparisons were made by demographics, tweet type (testable claim, advice, personal experience, etc.), and user type (non-healthcare, physician, cancer specialist, etc.).
more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Osservatorio #web2salute e Social Media. Partecipa!

Osservatorio #web2salute e Social Media. Partecipa! | Social Marketing - Newsletter 147 | Scoop.it

L'osservatorio #web2salute ha aperto la sezione dedicata ai progetti di promozione della salute con i Social Media.

Partecipa!

Segnalaci la tua esperienza

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #web2salute
Scoop.it!

Incorporating Social Media into the Clinical Trial Process

This presentation highlights approaches that help research teams to leverage digital approaches, in particular social media, to support their clinical studies …

Via Plus91, Giuseppe Fattori
more...
No comment yet.