Marketing Sociale - Newsletter 139
5.9K views | +6 today
Follow
Your new post is loading...
Your new post is loading...
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Cittadini e professionisti per co-progettare la salute - Dalla Sanità Digitale alla #SanitàKmZero - Vi aspettiamo a  Exposanità, 19 maggio, Bologna

Cittadini e professionisti per co-progettare la salute - Dalla Sanità Digitale alla #SanitàKmZero - Vi aspettiamo a  Exposanità, 19 maggio, Bologna | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

È possibile ipotizzare che grazie al digitale medici e pazienti siano facilitati nella costruzione di percorsi di cura personalizzati e integrati ? Che ruolo possono avere i cittadini e i professionisti sanitari nella co-progettazione di servizi sanitari innovativi?

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

L'incertezza del dono: fundraising, filantropia e legame sociale - di Pina Lalli

L'incertezza del dono: fundraising, filantropia e legame sociale - di Pina Lalli | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Donare è un'attività al tempo stesso sociale ed economica, affettiva e razionale. Cosa accade oggi al dono, nel momento in cui si parla di crisi del welfare state e si rilancia anche nelle socialdemocrazie europee il valore della sussidiarietà pubblico-privato?  E soprattutto cosa implica la filantropia  di un business sempre più attento a cercare di ricostituire la fiducia dei consumatori per far fronte alla crisi economica? Si sperimentano, in effetti, nuove tecniche di marketing che tendono a ridurre il dono ai suoi aspetti economico-razionali, proprio nel tentativo di governarne le dimensioni simboliche ed affettive.

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Appropriatezza prescrittiva. Non è facile far lavorare per la salute e l’appropriatezza chi è pagato per la malattia -  Alberto Donzelli, Alberto Nova, Luisa Ronchi - Quotidiano Sanità

Appropriatezza prescrittiva. Non è facile far lavorare per la salute e l’appropriatezza chi è pagato per la malattia -  Alberto Donzelli, Alberto Nova, Luisa Ronchi - Quotidiano Sanità | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

I postulati di Ermete, fatti propri e rilanciati da Cavicchi, e certamente condivisi da noi (e in verità, con diverse sfumature, anche da molti che si sono espressi sul tema, compresa Slow Medicine), sono: “per decidere è necessario anzitutto conoscere, dunque identificare e valutare le migliori prove disponibili: la conoscenza è alla base dell’appropriatezza”
 
Il singolo medico non può possedere “sempre” un livello di conoscenza adeguato per un’azione appropriata nell’esatto momento in cui agisce, per i molti motivi di cui Camerotto e Truppo stilano un elenco lungo e comunque incompleto. Come soluzione, Ermete propone un modo molto efficiente e rispettoso di fornire questa conoscenza (cioè “gli standard” cui la nostra Fondazione Allineare Sanità e Salute e tanti altri fanno riferimento in QS 9 marzo 2016)…

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Salute e partecipazione della comunità. Una questione politica - di Angelo Stefanini e Chiara Bodini - Sistema Salute

Health and community partecipation. A political issue 

“Siamo partiti dal presupposto che scopo

della medicina è la difesa della salute, di

tutti e di ciascuno: perciò i soggetti del sistema

non possono essere che i cittadini,

oggi troppo spesso considerati invece come

oggetto passivo della società consumistica

anche in questo settore vitale. […] Questa

responsabilizzazione dei cittadini nella gestione

dei servizi… è insomma l’essenza

stessa della democrazia…” (1).

Questo è quanto scriveva oltre quarant’anni

fa Alessandro Seppilli

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Could wearables and social media be the future of medical trials?

Could wearables and social media be the future of medical trials? | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Wearables and social media might dominate the future of medical trials, according to a new survey that asked members of the Association of Clinical Research Organizations (ACRO) what technologies would be most beneficial and see the most adoption in the next two to five years.

The survey results showed five emerging technologies that are substantially beneficial and could see a substantial increase in adoption over the time period: risk-based monitoring, eConsent, wearables, social media, and real-time analytics.

 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Il paziente empowered co-costruisce il percorso terapeutico - e-Sanit@

Il paziente empowered co-costruisce il percorso terapeutico - e-Sanit@ | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Internet ha un peso sempre maggiore sull’informazione di carattere medico e sul modo con cui si relazionano medici e pazienti. Abbiamo intervistato al riguardo il dottor Giuseppe Fattori

Lei ha scritto un libro intitolato “Social media e promozione della salute”. In quale modo il web2.0 sta trasformando l’interazione tra paziente e medico?
«Oggi la sala d’attesa del medico non è più solamente un luogo fisico ma sta diventando sempre più un’agorà digitale. Tutto ciò grazie ad internet ed al web 2.0, il contatto fra queste nuove tecnologie con il mondo della salute ha cambiato le prospettive ed i rapporti tra i soggetti in campo. 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

"Bufale" in ambito medico-scientifico - Ti aspettiamo al "Festival Internazionale del Giornalismo" - Perugia 6-10 Aprile

"Bufale" in ambito medico-scientifico - Ti aspettiamo al "Festival Internazionale del Giornalismo" - Perugia 6-10 Aprile | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

"Bufale" in ambito medico-scientifico: come nascono, come si propagano come si combattono.

A cura di Regione Umbria Direzione Salute - Comunicazione.

Organizzato da Giuseppina Manuali.

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Convegno "Costruire salute con le comunità: la promozione della salute in Emilia-Romagna" 

Convegno "Costruire salute con le comunità: la promozione della salute in Emilia-Romagna"  | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

"Costruire salute con le comunità: la promozione della salute in Emilia-Romagna" è il titolo del convegno che si svolgerà l'11 maggio a Bologna presso la Terza Torre di viale della Fiera 8.
La giornata sarà l'occasione per fare il punto sulle esperienze regionali di promozione della salute dei sei progetti regionali "Guadagnare Salute in contesti di comunità" avviati nel 2013 con conclusione ad aprile 2016.
La presentazione  prevederà la proiezione del documentario di Alessandro Scillitani.
Nel corso della mattinata ci sarà una lezione magistrale di Glenn Laverack dal titolo "Improving Health Outcomes through Community Empowerment".

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

La medicina vestita di narrazione -  Sandro Spinsanti

La medicina vestita di narrazione -  Sandro Spinsanti | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it
Potendo scegliere tra un vestito a taglia unica e uno su misura, così come ce lo può confezionare un bravo sarto, non avremmo dubbi. La stessa preferenza possiamo trasporla alle cure mediche "sartoriali", ovvero a quelle cure che rispettano il nostro profilo personale e non sono semplicemente uguali per tutti. La chiave che apre la serratura di una medicina personalizzata si chiama narrazione. Perché attraverso la narrazione si comprendono le vicende del corpo, dalla nascita alla morte. Perché attraverso la narrazione si guarisce. Perché attraverso la narrazione ci si cura. Tuttavia, la medicina che "conta" - quella di precisione - non è l'antagonista di quella che si serve come strumento dell'ascolto e della comunicazione. Sono le due facce di un'unica medicina: la sola che la cultura del nostro tempo riconosce come "buona medicina".
more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Horizon 2020 Apre Alla "visionarietà".  E-Sanit@

Horizon 2020 Apre Alla "visionarietà".  E-Sanit@ | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it
E’ una richiesta precisa e chiara della Commissione Europea, quella di invitare i partecipanti alle call Horizon 2020 a presentare progetti che siano “visionari”, capaci cioè di delineare soluzioni innovative coerenti con i pilastri della politica dell’Unione Europea del prossimo ventennio. Un progetto politico, quella della UE, e industriale, che, se vuole riposizionare la competitività della UE, vuole anche stimolare soluzioni che aiutino ad affrontare efficacemente gli indirizzi di sviluppo continentali fondati su ambiente, sostenibilità, benessere, lotta alla povertà. Un cambio di marcia rispetto ai precedenti programmi europei – ricordiamo che H2020 è solo uno dei 28 attualmente in essere – ma anche rispetto alle modalità di erogazione dei finanziamenti.
more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Distribuzione automatica e ... Marketing sociale. Estratto dalla tesi di Rodolfo Poleni

Distribuzione automatica e ... Marketing sociale.  Estratto dalla tesi di Rodolfo Poleni | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Il testo è estratto dal documento di Tesi di laurea "DISTRIBUTORE AUTOMATICO TIPO FREE STANDING HOT MACHINE" del dott. Rodolfo Poleni laureato in Disegno Industriale presso la Scuola del design del Politecnico di Milano.Il dott. Rodolfo Poleni svolge attualmente attività di Tecnico e Designer Libero professionista offrendo consulenza presso aziende di produzionee e di didattica per Società di formazione e Istituti professionali. Dall’anno accademico 2008-2009 collabora in alcuni corsi della Scuola del design del Politecnico di Milano. Per approfondire rivolgersi a: polenirodolfo@libero.it

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from Co-creation in health
Scoop.it!

Healthcare Marketing, le migliori campagne pubblicitarie

Healthcare Marketing, le migliori campagne pubblicitarie | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Il marketing nel settore Healthcare ha di sicuro ancora molte sfide da affrontare, sia per la sensibilità degli argomenti trattati che per le caratteristiche di prodotti e servizi. Diventa ancora più importante in questo settore sviluppare una strategia digital specifica e valutare in anticipo tutte le possibili criticità che potranno coinvolgere il brand. 

Oggi vi proponiamo alcune campagne pubblicitarie Healthcare che hanno riscosso successo.

 

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from Co-creation in health
Scoop.it!

Time to Decouple Fear and Health

Time to Decouple Fear and Health | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

“Pseudo-dangers represent further opportunities to avoid problems we do not wish to confront….” – Barry Glassner, The Culture of Fear

Introduction

For a while now, I’ve been concerned about the increasing role that fear has played as a tactic in persuading patients to choose certain treatments in healthcare, and to adopt certain habits. Fear is also, often a dominant driver for patients in their health decision-making process.

Fear, however, is an unwanted distraction when making decisions. In contrast to a calm state of mind, it creates added anxiety and stress, in a citizenry already burdened with increasing stressors. How can adding to this be constructive, or further, even moral? How can healthcare decisions, made from fear, be in any way conducive to optimal health outcomes, or conducive to sustainable well-being throughout our lifespans? 

 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

How Big Data Creates False Confidence - Nautilus

How Big Data Creates False Confidence - Nautilus | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

If I claimed that Americans have gotten more self-centered lately, you might just chalk me up as a curmudgeon, prone to good-ol’-days whining. But what if I said I could back that claim up by analyzing 150 billion words of text? A few decades ago, evidence on such a scale was a pipe dream. Today, though, 150 billion data points is practically passé. A feverish push for “big data” analysis has swept through biology, linguistics, finance, and every field in between.

 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Wearables don't lead to changes in health habits--yet

Wearables don't lead to changes in health habits--yet | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

There are a plethora of devices to track physical activity, but they're not yet useful for changing behavior, according to a group of researchers. However, they say that the rising wave of mHealth wearables could help solve that problem. 

A research team, representing universities in the United Kingdom and Australia, assessed characteristics and measurement properties of 82 self-monitoring activity devices. While a good majority track motion, very few were found to measure sedentary behavior, according to a study published in the Journal of Medical Internet Research.

 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Greater social media use tied to higher risk of eating and body image concerns

Greater social media use tied to higher risk of eating and body image concerns | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Logging on to social media sites frequently throughout the week or spending hours trolling various social feeds during the day is linked to a greater risk of young adults developing eating and body image concerns, a University of Pittsburgh School of Medicine analysis discovered.

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Community-Based Prevention Marketing for Policy Development: A New Planning Framework for Coalitions” | Partecipasalute.it

Community-Based Prevention Marketing for Policy Development: A New Planning Framework for Coalitions” | Partecipasalute.it | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Promuovere il consumo di cibo sano: un nuovo modello di marketing sociale per identificare e promuovere politiche basate sulle evidenze, per la promozione della salute e la prevenzione di malattie.

Il Community-based prevention marketing (CBPM) applica strategie e tecniche del marketing alla progettazione, all’implementazione e alla valutazione di programmi o politiche per la promozione della salute o per la prevenzione di malattie.
Data la mancanza di un quadro sistematico per l'identificazione, la selezione e la promozione di politiche basate sull'evidenza, risulta necessario un cambio di prospettiva.

 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Fostering Sustainable Behavior: An Introduction to Community-Based Social Marketing

Fostering Sustainable Behavior: An Introduction to Community-Based Social Marketing | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it
McKenzie-Mohr and Associates, based in Fredericton, Canada, provides online forums where information regarding fostering sustainable behavior and community-based social marketing can be freely exchanged.

This book is about making the transition gracefully. It provides a comprehensive introduction to community-based social marketing and how it is being applied throughout the world to foster sustainable behavior. It introduces the five steps of communitybased social marketing (selecting behaviors, identifying barriers & benefits, developing strategies, conducting a pilot, and broad-scale implementation), and showcases numerous programs illustrating its use. 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

The next revolutionary medical instrument? Your smartphone(Wired UK)

The next revolutionary medical instrument? Your smartphone(Wired UK) | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

This article was first published in the June 2016 issue of WIRED magazine. Be the first to read WIRED's articles in print before they're posted online, and get your hands on loads of additional content by subscribing online.

Uber, Facebook, Alibaba and Airbnb all have something in common: none of these companies owns the asset that generates its unprecedented revenue (taxis, content, inventory and property rental). This new business model is overhauling key industries throughout the economy. What is the equivalent in healthcare?

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Il "Marketing Sociale" in 11 minuti con François Lagarde: Propager des idées autrement par le marketing social

Propager des idées autrement par le marketing social. La compréhension du phénomène: pas seulement la valorisation d'une cause mais aussi réussir à faire adopter un comportement par la clientèle cible.
more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #eHealthPromotion, #web2salute
Scoop.it!

Impact of Alcohol Advertising and Media Exposure on Adolescent Alcohol Use: A Systematic Review of Longitudinal Studies

Impact of Alcohol Advertising and Media Exposure on Adolescent Alcohol Use: A Systematic Review of Longitudinal Studies | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Aims: To assess the impact of alcohol advertising and media exposure on future adolescent alcohol use....

Conclusions: Longitudinal studies consistently suggest that exposure to media and commercial communications on alcohol is associated with the likelihood that adolescents will start to drink alcohol, and with increased drinking amongst baseline drinkers. Based on the strength of this association, the consistency of findings across numerous observational studies, temporality of exposure and drinking behaviours observed, dose-response relationships, as well as the theoretical plausibility regarding the impact of media exposure and commercial communications, we conclude that alcohol advertising and promotion increases the likelihood that adolescents will start to use alcohol, and to drink more if they are already using alcohol.

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #eHealthPromotion, #web2salute
Scoop.it!

Wearable Devices as Facilitators, Not Drivers, of Health Behavior Change

Wearable Devices as Facilitators, Not Drivers, of Health Behavior Change | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

This Viewpoint discusses issues that prevent wearable medical devices from effectively bridging the gap between recording information and changing health-related behavior.

 

Several large technology companies including Apple, Google, and Samsung are entering the expanding market of population health with the introduction of wearable devices. This technology, worn in clothing or accessories, is part of a larger movement often referred to as the “quantified self.” The notion is that by recording and reporting information about behaviors such as physical activity or sleep patterns, these devices can educate and motivate individuals toward better habits and better health. The gap between recording information and changing behavior is substantial, however, and while these devices are increasing in popularity, little evidence suggests that they are bridging that gap.

 

more...
No comment yet.
Scooped by Giuseppe Fattori
Scoop.it!

Multitasking is Killing Your Brain — Life Tips

Multitasking is Killing Your Brain - Life Tips - Medium

Many people believe themselves to be multitasking masters, but could it all be in their heads?

Our brains weren’t built to multitask.

Our brains are designed to focus on one thing at a time, and bombarding them with information only slows them down.

MIT neuroscientist Earl Miller notes that our brains are “not wired to multitask well… when people think they’re multitasking, they’re actually just switching from one task to another very rapidly. And every time they do, there’s a cognitive cost.”

 

more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from #eHealthPromotion, #web2salute
Scoop.it!

You saw that? Social Media Smarts for Physicians

You saw that? Social Media Smarts for Physicians | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

A doctor grabs a drink with friends after work and afterwards posts a picture of himself and his friends, smiling with a beer in their hands. No big deal, right? Except the doctor still had his scrubs on, and it might lead folks to think he was drinking on the job, or at least right before work.

College athletic coaches are putting out the word in recent months – do something stupid online, and we will pull your scholarship faster than you can say “snapchat.” College coaches aren’t the only ones checking out online profiles – so are medical schools, employers and potential patients.

 


Via Plus91, Giuseppe Fattori
more...
No comment yet.
Rescooped by Giuseppe Fattori from Co-creation in health
Scoop.it!

The Third Industrial Revolution: An Interview with Author Jeremy Rifkin

The Third Industrial Revolution: An Interview with Author Jeremy Rifkin | Marketing Sociale - Newsletter 139 | Scoop.it

Economist and author Jeremy Rifkin provides insight on climate change, the increasing demand for energy, and the huge energy dilemma that our society faces today as we enter the third industrial revolution.


Via jean lievens, Giuseppe Fattori
more...
No comment yet.